Peugeot 307, baghjul rumler meget højt.

Hej, min peugeot 307 SW 2,0 fra 2004, rumler meget højt fra højre baghjul. Dækkene er nye conti sport 2 (monteret ved skiftet fra vinter til sommer). Et godt bud er hjullejet.... men kræver det special-værktøj? Jeg har aldrig rigtig skruet på biler, men en del på MC, og har da også et veludstyret værksted. Kom gerne med råd og vejledning, Mvh Niels

Mvh Niels

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal bruge en aftrækker til lejet husk at købe pakdåse også

takker,

aftrækker skal det være 2 eller 3 ben, og hvad med størrelse 4-6-8 tommer?

Mvh Niels

Din bil har sandsynligvis hjullejerne integrerede i Bremseskiven.
I nogle tilfælde er der dog monteret separat nav og skive.
Selve lejet kan ikke skiftes, og ej heller pakdåsen.
Du køber et helt nav eller skiver med integrerede nav. I sidste tilfælde skal du skifte begge sider.
@vile: Ja, det ser ud til at være sådan.

Jeg har bestilt en Haynes bog, og laver det selv!! Bilen har lige været til årligt service, og der opdagede de IKKE det rumlende leje...... Jeg tror jeg er færdig med mærkeværksted til almindeligt service. Jeg troede der ligesom på MC blev stillet ventiler mm, men det er vist ikke tilfældet. Olieskift, luftfilter, bremsevædske og klodser kan jeg klare selv, og med en værkstedsbog for lige at være helt sikker, så klarer jeg også dette selv!!! (ja, jeg er lidt gnaven over at have givet en masse penge til værkstedert for ingenting!)

Mvh Niels

Haynes er nu ikke hvad de har været.
Tidligere var det sådan, at Haynes købte en bil, skilte den ad, samlede igen, og fotograferede hele processen.
Det blev der en god reparationshåndbog ud af.
Men det er der åbenbart ikke råd til mere.
Nye Haynes håndbøger er trykt på billigt træholdigt papir, "avispapir", forsynet med halvutydelige fotos, samt få tegninger, som man har lånt fra Peugeot.
Og så kopierer man hele afsnit fra andre bilmodeller, hvor det f.eks. drejer sig om samme motortype.
Det er for så vidt ok, selvom det kan virke lidt forvirrende, når man viser et billede af et motorrum fra en anden model.
Langt værre er det når man kritikløst kopierer, og hermed fortsætter med at give uforståelige, eller direkte fejlagtige anvisninger.

Peugeot´s værksteder benytter sig af en CD med rimeligt detaljerede og let anskuelige anvisninger. Dog ret hårdt angrebet af almindelig sprogforbistring, som sikkert skyldes ægte fransk arrogance overfor oversættelse til andre inferiøre sprog.

Peugeot sælger ikke ud af CD'en, men den sælges af og til på f.eks. ebay.

Iøvrigt, så pas på med at kritisere dit Peugeot værksted for ikke at stille dine ventiler.
Det kan fremkalde underlige trækninger om mundvigene hos mekanikerne.
Din bil har nemlig hydraulisk selvindstillende knastfølgere. De kan ikke justeres.

Men derudover giver jeg dig ret. Jeg har også altid foretrukket selv at skrue på mine biler.
@ Vile: "I stand corrected!" Ups, jeg var ikke klar over min bil har hydrauliske ventilløftere! Godt jeg ikke har nævt det for værkstedet.... men jeg havde nu også tænkt mig at checke det først.

Haynes bogen er ankommet, og den er lige knap så god som de tre jeg har til mc. Men ellers ok, dog ser det ud til at den kun dækker den model med seperat nav/leje/skive.

Men hvor svært kan det være? Jeg er endnu ikke stødt på noget på mine mc'er som jeg endnu ikke har kunnet lave dog holder jeg mig fra ABS;-) Jeg kaster mig ud i det en af de nærmeste dage, og melder tilbage her.

Mvh Niels

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis