Elteknisk regnestykke.

Måske nemt for nogen, men nu er jeg jo altså grovsmed.......

Facts:
- Elmotor 12Vdc, forbrug under drift: 1.2A.
- Akkumulator 12V, 12Ah.

Hvor længe kan min motor køre?

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I princippet kan den køre 12Ah / 1,2A = 10h

Afhængig af akkumulatortypen skal du nok regne med cirka den halve tid, altså 5 timer, da de færreste akkumulatorer kan lide at blive afladet til mere end 50%

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja og de 50 % er hvad du kan lade batteriet op til.. En billig lader kan måske ikke få det ladet op til 90 % men mindre.. Så er det pludselig kun 4 timer og 15 minutter hvis du vil have et batteri der holder længe.

Det er næsten umuligt at få et batteri op på 100 % - Endelig skal du regne med strømforbrug i ledningerne, især hvis det er lange ledninger.

Her er der en tråd om hvor tykke dine ledninger skal være for at undgå for meget strømtab/forbrug.

Og så er det vist kun nemt for få - jeg har gemt linket til den tråd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

der er spændingstab ikke strømtab i ledninger.
Og det er faktisk ikke småting hvad man futter af i spændingstab, før strømmen ender hvor den gør gavn.

Jacob
Skrevet af grandoldman på 14 jun 2010 20:47
Slider strømtabet ikke på batteriets kapacitet??

Hvilket strømtab ?
eneste strømtab er lækstrømme så som selvafladning osv.
Det er spændingstab.
en ledning er jo en modstand med en meget lav værdi. giver vi ledningen en modstand på 0,1 ohm og leverer batteriet 12v og forbrugeren bruger 1A vil batteriet aflevere 12W.
de 0,2W bliver afsat i ledningerne (2x0,1 Ohm = 0,2 Ohm) og de 11,8W afsat i forbrugeren. Al strømmen løber igennem forbrugeren. derfor intet strømtab.

Jacob
Det var mig der skrev forkert.. mente spændingstab..

En for tyndt ledning bliver for varm.. og kan efter hvad den skal leverer strøm til, måske ikke leverer nok fordi der er for meget modstand i ledningen.
Hvis du kommer en meget tynd ledning ind i en lufttom boble har du en pærer der bruger strøm.. så når jeg tænker på for tynde ledninger der bliver varme ser jeg det som et forbrug.. og det skal trækkes fra det store regnestykke.. men der har jeg måske ikke fattet en f.. af det hele??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Se mit indlæg kl 21:19 den forklarer det ret godt. batteri afgiver 12W ledning bliver varm for 0,2W og forbrugeren får 11,8W. og så har jeg ikke medregnet batteriet indre modstand.

Jacob
ja, jeg læste da dit indlæg kl. 21.19 ... men er åbenbart fatsvag. jeg har svært ved at forstå spændingstab og strømtab. Men køber din forklaring.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du kan sammenligne strømmen med den mængde vand per sekund der flyder i en omgang vvs og spændingen med trykket.
høj modstand er et tyndt rør og lav modstand et tykt rør.
håber du forstår.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis