Rustfri A 4 gevindstænger mm.

Haløj til Bådfolket

Jeg skal til at renovere en gl. redningsbåd på 17' dertil skal jeg bruge nogle Ø 6-8 mm gevindstykker på 65 mm. lange til at bolte/spænde en egetræs liste på begge sider, ovenpå disse vil jeg lime/spænde et stykke ligeledes eg for at pynte på min jolle.

Den gamle fender liste var en flækket vandslange som var skruet på for hver 10 cm.

Hvor kan jeg med fordel købe disse gevindstænger som nok er billigere en Bræddebolte også A 4, ligeledes skal jeg bruge skiver og møtrikker.

Behøves A 4 rustfrit når de lukkes inde (proppes af & limes) kan evt et andet produkt bruges til formålet med fordel.

Har undersøgt Biltemas katalog 1. Ø 8 mm gevindstang koster ca 70 kr en' meter.

M.vh. maskinsnedker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Haløj til Bådfolket Jeg skal til at renovere en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je__ns

Tak skal du ha' Jens

Teleflex det vil jeg da undersøge hvori det består, det må jeg kunne få svar på Goggle vil jeg satse på.

Havde godt nok tænkt lidt i nogle vire og trisser hen til roret.

Men ved ikke i enkeltheder hvordan det skal skrues sammen, men prøver at finde en løsning.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
je_ns.

Så først nu dit spørgsmål ang. gevindstænger.

Jo tak fik mine gevindstænger kanon godt sted at handle, tre dage efter de var bestilt og billigt i forhold til andre steder, så den er i orden.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har købt en del rustfrit det nævnte sted. Altid hurtig levering. I dag modtog jeg nogle 40mm M8 A4 UH bolte. De er desværre ikke helt magen til de 30mm M8 A4 UH jeg købte for en måned siden. Kvaliteten ser ud til at være H13 hvorimod dem jeg fik for en måned siden var H8.Kanterne på hovedet er afrundet på de nye, men skarpe på de første jeg fik. Jeg ringede og spurgte om det er normalt, og det er det ! Det går nok til det jeg skal bruge dem til, men lidt irriterende hvis man skal bruge boltene ved siden af hinanden.

mvh Nikolaj

njensen
Hvad er kvalitet H8 og H13, det synes jeg ikke lige jeg har stødt på.

mvh jens

 

Det handler om tolerancer. Der er en faktor 10 stigning i tolerancen på en 8 mm H13 skrue i forhold til H8. Man kan faktisk se på skruen at den er "dårligere" fresmstillet end en H8. Det ser ud som om de har skåret gevindet meget hurtigt på de H13 skruer jeg har modtaget.

http://www.engineersedge.com/iso_tolerance.htm

mvh Nikolaj

Annonce
njensen

Tak Nikolaj

Så lærte vi igen noget, det havde jeg aldrig spekuleret på at der også var forskel på gevindets kvaliteter.

Men det er nok for jeg ikke er uddannet inden for metal vil jeg gætte på.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja det burde jeg jo have regnet ud

En bolt med tolerence på h13, det lyder voldsomt, så burde man næsten med møtring i H13, hvis tolerencerne er ligger forholdsvis "løs" og "stramt" kunne skrue en 10 mm møtring på en m12 bolt (ja det er lige det med overdrivelsen)

(Snittappe og gevindbakker er da vist mindst 7 grads pasninger.)
Skrevet af je__ns på 01 jul 2010 16:22
Ja det burde jeg jo have regnet ud

En bolt med tolerence på h13, det lyder voldsomt, så burde man næsten med møtring i H13, hvis tolerencerne er ligger forholdsvis "løs" og "stramt" kunne skrue en 10 mm møtring på en m12 bolt (ja det er lige det med overdrivelsen)

(Snittappe og gevindbakker er da vist mindst 7 grads pasninger.)


Her tabte du altså mig ;-)

H13 betyder tolerancer på +0 - 0,22 mm  (på en 8 mm skrue)
H8 betyder tolerancer på +0 -0,022 ( på en 8mm skrue)

altså 10 gange dårligere tolerancer på H13.......

en 8mm skrue passer kun i en 8 mm møtrik uanset hvilken Hxx du vælger... ellers er det i hvert fald ikke en DIN skrue.

mvh Nikolaj

Læs lige det i parantesen  (ja det er lige det med overdrivelsen)

Selvfølgelig kan det ikke lade sig gøre, det var jo ironisk ment.

Nu kan jeg ikke lige huske med tolerence på bolte/møtringe, men som jeg husker det, vil en tolerence ikke være benævnt som h8 på en bolt, men derimod 8h.
Standdard er som jeg husker det 6 eller 7 g

Se evt her.
http://www.fagteori.dk/maaling/gevind/iso-gevind.aspx

mvh jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis