Gel Coat - eller Maling

Hej

Jeg har bygget et nyt styrekonsol i glasfiber. Min oprindelige tanke var at sprøjtemale det, men nu tvivler jeg.

Jeg har bygget omkring en positiv form. Dvs. det sidste lag fiber er det yderste på den færdige konstruktion. Jeg har spartlet en del med Glasfiber/Polyester spartel, og overfladen er stort set helt glat nu.

Sprøjtemaling er meget tyndt, og selv små ujævnheder vil kunne ses igennem.

Topcoat er mere tyktflydende og jeg forestiller mig at det kan "skjule" småfejl i overfladen. Desuden kan topcoaten vandslibes og poleres.

A) Hvad anbefaler i ?
B) Kan man rulle topcoat jævnt nok til at det bliver pænt på en flade på ca. 80x50 cm ?
C) 2 component maling er vel svært at sprøjte da det hærder i sprøjten - eller ?
D) 1 component maling er ikke så slidstærkt - eller ?
E) Hvor tykt bliver topcoat typisk ved rulning ? Jeg har læst at man skal (kan) starte med et lag gelcoat og derefter lægge et lag topcoat.
F) Kan man låne et gelcoat farvekort i eksempelvis Claus V eller Hellers ?

Jeg håber i kan hjælpe

mvh Nikolaj

mvh Nikolaj

Hej Jeg har bygget et nyt styrekonsol i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps sprøjtespartel og maling der kan holde til noget til billige penge min var meget slem i skroget ja selv en af mine venner var meget betænkelig om den blev pæn igen men nu tror jeg der er pænere end han bil i overfladen he he

Pinballs

Hej

Spændende debat!
Jeg skal til at male hele min båd og vil gerne sprøjte top coat på.
Jeg har læst andetsteds at man skal bruge en "air-less" pistol, men det skriver I ikke noget om?
Vil det sige at jeg kan bruge farfars gamle sprøjtepistol?

Hvilken hjemmeside tysk hjemmeside har I prøvet at købe gelcoat på?

De bedste hilsner

Mads Storgaard
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har malet min 20 fods snekke over vinteren, og jeg valgte Hempels Polybest - Sprøjtet på.
2 * Light Primer + 2 * Hempel Polybest Pearl White. Det er bare blevet flot. Den ligner absolut en helt ny båd med en fantastisk glans.

Hærdetiden på Epoxy maling er væsentlig længere end Topcoat, så efter min mening er arbejdet langt lettere. Man kan stadig vådslibe og polere Epoxy maling hvis det skulle blive nødvendigt, og det er ekstremt holdbart:

Hvis ikke jeg absolut ville have farven Pearlwhite, havde jeg købt Epoxy malingen i Biltema til 169kr/ltr - kontra 420kr ved Hempel. De har ikke så mange forskellige farver, men det er et glimrende produkt. Har lige malet min kammerats Mondeo sort med Epoxy fra Biltema. 3ltr * 169kr = 507kr for en komplet omlakering

Jeg brugte en overkoptrykluftpistol, til at sprøjte topcoaten (gelcoate+voks) på med,
Det er en billig metode, og man får en utrolig slidstærk overflade, men det er meget arbejsdkrævende.
Skulle det gøres om, blev det Polybest, fra Hempel.
mvh jens


                   

 

Hej Jens

Tak for dit svar. Jeg har fået fortalt at gelcoat holder dobbelt så godt som primer, så jeg tænker at det er besværet værd.

Mvh
Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg vandsleb efter lakeringen, da gelcoaten skal tilsættes voks, som trækker til overfladen (ellers hærder gelcoaten ikke op) det gør overfladen bliver mat.

Men en gang vandslibning, med korn 1200 og en efterfølgende maskinpolering kan det blive rigtig flot.

Men ja det er en yderst holdbar løsning, jeg gav min et godt tykt lag, bliver den grim i overfladen, er det jo bare at vandslibe og polere den op igen.

mvh jens

 

Hej Jens

Tak for tippet med voksen.
Jeg har anskaffet mig nogle slibepuder i korn 2000 og 4000, så jeg håber at alle de fejl som jeg sikkert får lavet kan udbedres ;O)

Mvh
Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også