Er det muligt KUN at behandle en træbåd med olie

Vi skal igang med at sætte en gammel træbåd istand, båden er lavet ude og inde af massivt teak. Båden er i dag lakeret, men trænger naturligvis til at sættes i stand. Jeg forstår ikke hvorfor man lakere teaktræ istedet for at behandle det med olie, det må da være både pænere og lettere at slippe for den gentagne slibning? Kan I komme med et bud på dette? hvad er der af ulemper ved udelukkende at bruge olie, og her tænker jeg på ALT træværk fra inderst til yderst..undtaget er naturligvis bund og yderside som er malet.. Kan I komme med forslag til hvilken olie der skal bruges? Vil olie tætte små utætheder ved vindue og ligende eller hvad gør man for at tætte? Båden er fra 63 og har været plejet og passet omhyggeligt indtil 2006.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en blandning af Svensk Trætjære ( den lyse) og Lindolie, husk at tilsætte Segativ, da det ellers vare flere måneder inden det er tørt. Til tætning omkring vinduerne vil jeg anbefale dig at bruge en Sikaflex, der er meget velegnet i forbindelse med saltvand.

V.h.  Håndværkeren
Halløjsa, olie eller lak er dels et "religionsspørgsmå", og hvad der er "oppe i tiden", de sidste år har olie på træværk været "det eneste rigtige.

hvis du spørger 10 mennesker, får du 10 svar, så tag de svar der passer dig og glem resten.

Personligt så gør jeg lidt af hvert, på min husbåd har jeg teak inde og ude, inde bruger jeg lak, da det gør fladerne mere rengøringsvenlige, og glansen er desuden smuk.

ude bruger jeg olie, dels vil lak sprække over tid og give hvide skjolder pga. vandindtrængen og dels skal man slibe, og det er mit liv for kort til :-) så hvert år får teak'en lige en højtryksspuling og så olie på.

den bedste olie jeg er nået frem til er hård træs olie fra Harld Nyborg, den koster ca. 100 kr. l og Jysk har også en glimrende olie der koster ca 70 kr. l. der er kommet mange olier frem den seneste tid til både, og hele systemer der koster en mindre formue, en del medlemmer i min klub har prøvet det, og de holder ikke hvad de lover.... 5 år holdbarhed reklamer mange med, men efter 2 år kommer der ofte "pletter" i overfladen.
jeg giver gerne olie 6-10 gange...indtil alle porre er jævne.
Personligt bryder jeg mig ikke om linolie, det gør træet mørkt og det er en evighed om at tørre.

Olie og maling tætner lige så meget som det varmer når man tisser i bukserne.... dette er ikke en nem genvej!!!!! har jeg et dumt hul tager jeg en kanyle og sprøjter epoxy ind.

vedr sikaflex,vi bruger et andet produkt der er 30 % billigere, det er 3M der fører det, hedder Polyurethan 5300, findes også i marineudgave, men den er ikke lige så god som nævnte.vi forhandler den, men det er 2300 postnummer :-) så undersøg muligheden hvor du bor.

Mvh. Heino fra skudeshoppen :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu skriver du jo ikke meget om, hvad det er, du ønsker at behandle. Jeg vil sige at, håndlister og lign kan man helt undlade at behandle, eller det kan med fordel vaskes med brun sæbe. Større flader ( kahytsider) er det klart bedst at lakere, oliebehandling skal gentages 3-4 gange pr sæson, hvis det, også ifølge forhandlere, skal holdes pænt. Tonkinlak holder efter mine egne erfaringer i 4-5 år, hvorefter det vandslibes og får en gang ufortyndet. Sår det 4-5 år igen. Men vær opmærksom på at der er mange lakprodukter, som ikke dur på teak. Tonkinlak består delvis af lindolie, som har den egenskab at udvide sig mens den tørrer, så det der tænger ind i SMÅ sprækker, kan måske udfylde sprækken.
2 komponent lak er bandlyst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det er jo ikke et møbel du har inde i stuen
så din båd skal lakeres og hvis jeg har forstået det rigtig er der ikke meget lak tilbage
slibes ned lakeres på ny hold nu godt fast den skal lakeres 13 gang de fleste små skader får du så kun i laken de er nemme og billige og rep end som i træet

Rene Kromann

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også