ny havevandsboring

Jeg har i flere år haft min køkkenhave langt fra min adresse, fordi jorden her er sandmuld og alt for tør om sommeren til grøntsager.
Huset er fra 1937, jeg har ledt efter den gamle boring men ingen fundet, der har vel været en?
Nu tænker jeg på at få lavet en ny boring, i et hjørne hvor jorden er mere fugtigt end i resten af haven.
Kan man lave den selv? Er der nogle af jer der har erfaringer?
Mindes at have hørt at man kan købe delene til at lave boringen selv, men længere rækker hukommelsen ikke.

Venlig hilsen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er sandmuld ligger grundvandet sikkert ret dybt.
Du skal have tilladelse til vandindvinding og betale vandafgift efter måler.
Hej
Jeg havde på et tidspunkt, en kolega, som selv lavede en boring.
Han brugt 110 mm plastrør, han borede så langt ned som muligt, med et forlænget håndjord bor.
Derefter hældte han vand ned i røret, så brugte han en metal hætte,( i et reb), fra en gasflaske, som han så pumpede med, indtil den var fyldt med mudder, op og tømme, mere vand osv.
Ja det skal siges han er en tålmodig mand, for det er en tidskrævende metode.
På et tidspunkt, kom der en sten i vejen, den fik han smadret,  med en tung jernstang, (med et reb i enden), som han så lod falde frit ned.

Lovligt tjaa, jeg kørte 90 km/t på landevejen idag, det må man vist heller ikke

mvh jens
Jeg bliver da helt træt af at læse om din kollegas brøndboring!!

Før i tiden brugte man også at grave ud inde i brøndringe.
Man stiller en brøndring på jorden, tilpas stor til at man kan grave inde i den.
Så er det ellers bare med at komme der ned ad, ved at undergrave hele vejen rundt så ringen synker, og så ellers fylde flere ringe på, efterhånden som det synker.
På et tidspunkt placerer man en hjælper oven for med en spand i en snor, som skal hive den udgravede jord op.
Det kræver også en vis tålmodighed, og det er nok en god ide at får en med en pilekvist til at påvise vandet først!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af maskinsnedker på 15 jun 2010 19:27
Marsken.

Jeg var med til at tage sandprøver da jeg var dreng, det var til Aalborg Portland som skal bruge sandkorn til at bygge de klinker op over der brændes og så formales derved laves cement i meget grove træk.

Men de to ældre mænd jeg hjalp efter skoletid, havde et treben af 5" x 5"
hvor i der var sat en tre-skåret rebtalje 4 " jernrør som havde nogle tænder i bunden dette rør blev ved håndkraft drejet lid frem og tilbage, og indeni dette rør var så et noget mindre som vi trak op og ned og derved lavede vi så dybe huller som var nødvendige.

Sådan kunne jeg tænke mig at det kunne gøres, der skal bruges nogle rør som skrues sammen som bliver stående som brøndboring, noget omstændigt, men en mulighed som Lav Det Selv brøndboring efter vand.

Håber mit indlæg gav mening.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har du spurgt kummunens tekniske forvaltning, om de har optegnelser om en tidligere brønd?
Jeg har selv en gammel brønd fra 1934. Den har tidligere ejer af huset fyldt op med sand efter krav fra teknisk forvaltning. :-(

Men hvis det virkelig er sand der er fyldt op med hele vejen ned, må det jo egentlig være rimeligt nemt at bore efter ovenstående anvisning.   ....
Annonce
Hej alle.

Mon marsken fik lavet sin boring efter vand?

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis han brugte den metode, som jeg beskrev, så arbejder han nok på det endnu

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis