Solvarme koblet til eksisterende kendenserende oliefyr?

Hej

Ja jeg har et Baxi MK4 kendenserende oliefyr med 100L integreret varmvandsbeholder fra oktober sidste år og det fungerer sådan set meget godt. Samtidig fik jeg skiftet alle radiatorer ud i hele huset og der er monteret Gabotherm paneler fra Kjærulff.
Jeg sparer hver måned en del kw/h i strøm, da jeg før havde en over 20 år gammel Metro til at lave varmt vand! 

Jeg vil dog meget gerne investere i solvarme og har kigget på nogle vacuum rørs anlæg og der står jeg så nu.
Men når man aldrig har beskæftiget sig med solvarme før, så er man lidt forsigtig og der er også nogle fordomme.
Nogle snakker om bakterier og så har de fleste en isoleret beholder på 200 - 500 L med et vandreservoir.

Nu tilbage til mit nye fyr. Mange vil nok sige .. oh ja det er da økonomisk og sparer mere end det gamle og ja det gør det i hvert fald, men det kan jo også blive bedre.
Hvad vil der egentlig ske med den eksisterende varmtvandsbeholder, hvis jeg får sådan en solvarme anlæg installeret?
Der er så vidt jeg ved ingen varmespiral i varmtvandsbeholderen.
Siemens computeren der styrer fyret har sjovt nok i rubrik 4 en afbildning af solvarme.. så det siger mig at anlægget jo må være forberedt til solvarme?

Det vil jo give en besparelse især her om sommeren, hvis fyret næsten ikke skal varme noget vand op og der siges at vacuumrør også kan give varme i overskyet vejr.
Jeg kunne dog godt tænke mig at det er muligt at selve keddel vandet også kan blive varmet op, men det er måske for meget at forlange.

Mit hus er på 2x91 m2 i to plan og et rødstenshus fra 1958 på godt og ondt.
Det er ca. 9,40 m højt til skorstenen og taget vil være velegent til solpaneler - bare man finder nogle stilladser der kan nå derop  .
Der bor 3 i huset og vil mene at forbruget af varmt vand ligger på middel.

Hvad ville i gøre?

Mvh. Martin
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil foreslå at du investerer i en varmtvands buffer istedet. Det vil sige, at du opbevarer varmen i en tank med vand, der til forveksling ligner en stor varmtvandsbeholder, men det varme vand køre kun lige igennem for at blive varmet op, i et separat rør. Det kan enten være integreret, som jeg f.eks. har (Ökofen buffer fra Østrig), eller en "dum" tank for teknikken sidder uden på.

Se f.eks. www.vvfs.dk - der er masser af god info der, og han har alle delene du skal bruge, hvad enten du bygger selv eller får nogen til det.

Selve solvarmen, der får jeg nogle paneler fra www.solarus.se - en ny hybrid version de laver, som både giver varme OG strøm. Det er lavet på en utrolig smart måde hvor nogle spejle fokuserer lyset på nogle solceller faktor ca 4:1. Dvs at man kun behøver ca 1/3 til 1/4 af de solceller man normalt ville skulle bruge til at give samme effekt på strømmen.

Ulempen ved at koncentrere lyset på den måde er at de bliver meget varme ... med mindre man trækker nogle kølerør i dem, og holder temperaturen nede på den måde. Og LIGE dér har du din solVARME. Hvert panel er 2,5 x 1 meter (knap) og giver 300 Wp strøm og 1500Wp varme. Jeg skal ha 12 af de her paneler og de koster ca 6000 kr pr styk, inkl moms (men uden montering og nogle af stumperne).

Dvs, at for ca 70000 får jeg 3600 Wo strøm og 18000 Wp varme. For at gemme alt den varme har jeg lavet et helt system til opbevaring af varme. På kort sigt er der Ökofen varmtvandsbufferen, min er på 1000 liter.

Dertil har jeg 3 tanke på hver 3150 liter, som er gravet ned foran huset, hvor jeg nu er ved at færdiggøre en tilbygning ovenpå. Langtidsopbevaring af varme foregår via 3 x 8 meter 75mm plast vandrør med "inderleder" efter eget design, hvor jeg kan afsætte varme flere meter under huset.

Sammen med en randisolering af fundamentet, får jeg dermed et lager under huset som strækker sig mange måneder frem, ved at det langsomt stiger op igennem huset nedefra. I randisoleringen indbygger jeg også en varmekreds, sådan så jeg i den kolde tid, specielt sidst på vinteren og i foråret, kan afsætte varme der. Det er en lidt speciel måde at gøre det på, men jeg er ret sikker på at det bliver rigtigt godt!

Uanset hvad, så vil du få flere fordele ud af at vælge en buffertank, fremfor en traditionel varmtvandsbeholder.

Der er ingen "sump" til det varme brugsvand i en buffer, da det friske vand kun udgør ca 20 liter inden for tanken. Og som det bruges, skiftes det konstant ud "first in, first out", hvorimod en varmtvandsbeholder er en stor sump af vand der blandes rundt, og noget af det vil være ret gammelt.

Det vand der ligger i selve bufferen er "sort vand", der tilføres hverken ilt eller kalk, som er noget af det som angriber en normal varmtvandsbeholder.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis