Lakering: forskel på olie- og vandbaseret?

Hej,

Har købt et hus med en lakeret bordplade og et lakeret stavparket, og begge trænger til en ny omgang lak.

Jeg mener at have læst et sted at man bør benytte samme type lak som der tidligere er benyttet, medmindre man altså sliber helt i bund. Den nuværende lak er ikke vildt slidt, så jeg havde håbet på at nøjes med en let slibning og efterfølgende lakering. Men...

Hvordan kan jeg se hvilken type lak der tidligere er benyttet?

Og betyder det i det hele taget noget?

På forhånd tak,

Anders

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh smør du bare en olielak på, er det en vandbaseret lak der er på, koger det bare op og er et kæmpe arbejde at fjerne igen.

Ja der er meget stor forskel på vandbaseret og olie / alkyd baseret lak. og er du ikke faguddandet kan du ikke se forskel. Men til en bordplade bruges for det meste en olie basseret lak, da den er væsentligt mere holdbar.

V.h.  Håndværkeren
Hej,

Tak for dit svar vedrørende laktyperne. Ærgerligt man ikke bare sådan lige kan se forskel.

Er dog ikke sikker på jeg helt forstår HVAD jeg må smøre på HVAD. Kan jeg roligt smøre vandbaseret på oliebaseret, men ikke oliebaseret på vandbaseret, fordi det ellers koger op? Korrekt, eller skal typerne være ens?

Der er da vist også noget der hedder spritbaseret lak. Hvordan passer det ind?

Mvh Anders

 

Er det på bordplader ikke en syre hærdet lak ?

Jacob
Aner ikke hvad hvilken lak der er på bordpladen, og det er nemlig det der er probemet. Jeg tror dog det "hjemmelakeret" og ikke fabrikslakeret. Køkkenet er vel 10-12 år gammelt og absolut ikke i den dyre prisklasse.

Anders

 

Det frengår da ellers tydelig af mit svar til dig, men OK jeg bukker det lige i Neon !

En vandbaseret på en alkyd eller olie lak er OK, omvendt er det IKKE ok.
En spritbaseret lak er noget der bruges hvor laklager skal være meget tyndt og hurtigt tørende.
Og "jacob" en syrehærdende lak bruges almindeligvis kun af profferne.
På en Køkkenbordplade har man brug for en "fed" og stærk laktype, så der er med stor sansynlighed en olie eller alkyd lak der er brugt.

Hej Anders

Vi anbefaler ikke at bruge nogen vandig lak på en bordplade , da der kommer hvide ringe når man taber vand der på.
I mange år har man brugt terpentin holdige lakker , men lav
en prøve et sted hvor man ikke lige kan se det, for om det skulle koge op.
Den bedste behandling er bordpladeolie, men det kræver at du sliber det helt ned.

Venlig hilsen
Annette Rasmussen
Flügger A/S
E-butik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis