Strømforsyning til dc-motor


Hej.

Jeg fik fat i en kasseret elektrisk kørestol til voksne engang.

Joysticket er forbundet til en slags powersupply, der forsyner 2 dc-motorer påmonteret gear.

Desværre er joysticket og powersupplyen ikke funktionsdygtige mere, og jeg tænkte på, hvordan jeg ellers kan styre motorerne.

Der står 150W, 8,5 Ampere på motorerne.

Jeg har en tilsvarende dc-motor som jeg, for sjov, prøvede at forsyne fra en spændingsregulator 24 V og kun 2 Ampere. Den kunne langsomt køre motoren rundt, men det gjorde den kun i 5-10 sekunder, hvorefter motoren lyder rigtig skidt og ikke rigtig virker mere.    Ved ikke hélt hvorfor, men det har tilsyneladende noget at gøre med den lille strøm, eller spænding, da jeg skruede op og ned for forsyningen ??

Hvis jeg nu fx. ønsker at bygge den elektriske kørestol om til en "sæbekassebil" til børnene, kan man så mon bruge en fartregulator de sælger til rc-biler ?? ...... eller kan de kun bruges til en bestemt slags dc-motorer ??

Og er det egentlig spændingen eller strømmen man regulerer på, for at styre motorerne ??

Gode råd modtages gerne

Venligst

laura

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke 12 volt motorer??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Joysticket er forbundet til en slags powersupply, der forsyner 2 dc-motorer påmonteret gear.
Nådada. Hvis du en gang smider den ud, vil jeg meget, meget gerne se hvor den lander. Faktisk vil jeg gerne betale for at få lov til at køre den væk.
Desværre er joysticket og powersupplyen ikke funktionsdygtige mere, og jeg tænkte på, hvordan jeg ellers kan styre motorerne.

Der står 150W, 8,5 Ampere på motorerne.

Jeg har en tilsvarende dc-motor som jeg, for sjov, prøvede at forsyne fra en spændingsregulator 24 V og kun 2 Ampere.
2 ampere er alt, alt for lidt. Det kommer du ingen vegne med. Hvis du vil prøve noget vil jeg anbefale enten det indbyggede batteri eller et ganske almindelig tbilbatteri. Men pas på med bilbatterierne da de antageligvis vil lække batterisyre når du krænger vognen rundt i svinget
Hvis jeg nu fx. ønsker at bygge den elektriske kørestol om til en "sæbekassebil" til børnene, kan man så mon bruge en fartregulator de sælger til rc-biler ??
Nej. En RC fartkontrol kan du ikke bruge. De er lavet til en meget mindre effekt. (Watt).

Og er det egentlig spændingen eller strømmen man regulerer på, for at styre motorerne ??
Det er spændingen man regulerer på.

Gode råd modtages gerne.
Dit spørgsmål om spænding/strøm indikerer et vist kendskab til elektronik men præcist hvor meget du ved er ikke til at sige.

Det ville være rart at vide så jeg ikke forklarer dig noget du allerede ved. Jeg kan her beskrive hvad jeg synes du skulle gøre  hvis du skulle lave din kørestol om til "sæbekassebil":
  1. Kontroller at motorene virker. Klods stolen op så hjulene kan køre rundt i luften. Grav dig frem til ledningsterminalerne på en motor ad gangen og afmonter (klip?) ledningerne. Forbind motorens ledningsterminaler til din 24 volts spændingsforsyning og sæt strømbegrænseren til max eller 8 ampere hvis du er såheldig at have en der kan levere mere.
    Kører hjulet rundt er alle glade. Hvis ikke find da ud af om det er en mekaisk defekt eller om motoren er i tu.

  2. Når begge motorere er afprøvet og virker find da ud af om de indbyggede batterier fungerer. Grav dig frem til terminalerne på batterierne og afmonter ledningerne. Mål med et multimeter, ganske kort, hvad spændingen på batterierne er. find noget information (Fra Invacare tænker jeg) på batterierne og kontroller at du kan lade dem op igen.

  3. Så vidt så godt. For at kunne rådgive dig om de næste trin er jeg nødt til at vide mere om hvordan kørestolen præcist er udformet. Kan du uploade et billede og finde en producent / typenummer på stolen? Hvis du kan det, vil jeg gerne vende tilbage med mere.
I mellemtiden kan du læse om:
Samt:
  • Beslutte dig for hvad dit budget er, for noget kommer det da til at koste.
Hvor i landet bor du? Jeg ville være interesseret i at følge projektet.

Bedste hilsner.
   Morten

 Me like hockey!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis