Svamp i træbåd

Hej igen, håber i vil være behjælpelige en gang til. Jeg har fundet svamp inde i kabyssen, pillet alt af rundt om så der kan komme luft til - men hvordan ordner jeg det bedst? Skal jeg lade svampene være indtil det er tørt? Skal jeg skrabe det af? Hvad vil i anbefale at vaske ned med? Klorin, grundrens, salmiakspiritus? Skal jeg kun vaske i området rundt om, eller bør jeg vaske hele kabyssen? Og er der andet der er vigtigt at vide, udover luft, luft og udtørring? Mvh Mai
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
halløjsa, det lyder som om du har fat i den lange ende, det bedste råd jeg kan give, er at du smørrer de omkringliggende områder ind i hempatox, det er et meget giftigt produkt fra Hempel, netop til sådanne problemer, men det er ikke sundt at indånde. svampen sender normalt spore ud, så det er vigtigt at slå resten af svampen ihjel.

med venlig hilsen Heino fra skudeshoppen
Hempitox hedder det nu ;-) men ja det er super og det virker.
Vask træet af i almindelig rodalon (sæbe der også er svampedræpende) lad det tørre og giv det så hempitox af flere gange. Der efter skal det tørre helt op og ha godt med luft.

rodalon købes i supermarked
Hempitox købes hos din båd shop

Hvordan ser svampen ud er den rød hvid el. sort?
Hvid: ik så slem
Sort (grønlig): lidt mere slem
rød:....? træet er sikkert råddent :-O
hos alle 3 gælder at hvis træet er meget vådt så tjek grundigt for råd

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
I de gode gamle dage, brugte man Atamon til at dræbe svampe. Det gør man vist stadig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja atamon virker også, lidt som rodalon, dog er rodalon lidt mere koncentreret. men hvis du vil i bund med svampen skal der højest sansynligt hempitox til selvfølgelig afhænge af hvor krads svampen er ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hvilken erfaring har du med Atamon kontra Rodalon ? Hvad angår Hempitox, så er det jo giftigt, og er det ligemeget er der jo en masse produkter med svampedræber , Gori bl.a.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Jeg er efterhånden docktor i svamp he he
Aj men jeg har en del erfaring på området. Atamon er et stereliserende fuldstændig ufarligt produkt med gode egenskaber til lettere svampe. Bedst på glatte hårde overflader så som en mur af sten.

Rodalon er er en sæbe a la grundrens super egnet til eksempelvis skimmel svamp da det er mere krads. forholdsvis uskadeligt men dog ikke spiseligt som atamon ;-)

Hempitox er ikke "meget" mere giftigt end de værse gori produkter men meget mere effektivt da det eksempelvis kan stoppe en i gang værende forrådnelses proces og dræpe alle svampe. Man skal selvfølgelig tage hansker på og lade vær med at rense penslen i håndvasken og lade vær med at hælde unødige mængder ud i naturen da dette ville være svinerri uden lige. Hempitox er utrolig vel egnet til træ da det trænger helt ind og dræper alt. Det er selvfølgelig vigtigt at man ikke sover i dunsten før der er luftet grundigt ud, men herefter kan man roligt gøre det. Hempitox er ikke ligesom flere af goris produkter træbeskyttende, det er kun svmpedræpende. Jeg kan ikke sige om der findes andre produkter der er ligeså effektive det er da meget muligt men jeg kender dem ikke og kan derfor ikke anbefale dem.

Når det så er sagt så er der selvfølgelig ingen grund til at bruge Hempitox hvis Atamon kan klare opgaven MEN det kan være utrolig svært at vurdere før svampen igen dukker op, om det har virket, og så har træet måske taget skade indefra.

Svampe lever i fugtige miljøer så om ik for guds skyld så for din egen..... Luft ud. Og sørg for at det angrebne område bliver HELT tørt brug evt. varme pistol.

Ps. Der er flere der bruger et gammelt trick. hvis det drejer sig om et tygt stykke træ. Man tager en kanyle og fylder med Hempitox (Eller andet) stikker ind i træet så man kommer helt ind til kærnen. Eller bor et lille hul og sæt en lille tragt anordning fyld trakten og lad træet suge til denne er tom. Har ikke selv prøvet kanylen men kender flere der har men kunne forestille mig at den ikke går i friskt træ.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der var engang . sådan starter et eventyr og det var det måske.. men lod mig fortælle at atamon indeholder sukker som kan være næring for svampe.. så hvis ikke den slår svampen ihjel, så får den næring i stedet.. ved ikke om det er rigtigt, men så kan jeg da få den ide aflivet??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tusind tak for svar. Hempitox bliver det.
Svampen er hvid, men ser ud som om den er ved at blive gullig nogle steder. Jeg har stadig ikke forstået om jeg bør skrabe det af først?

Puhh... ja altså, man må sige, at træet både er vådt, rimelig råddent visse steder og i det hele taget bare grrr.

Hun ligger på land nu og bliver kalfatret i løbet af denne uge, jeg har været derude og vaske siderne i kabyssen med vand og grundrens, puh der er altså lidt klamt.
Så jeg kan jo sagtens vaske med hempitox, vi skal ikke sove dernede før hun kommer i vandet igen.
Varmepistol lyder rigtig smart! Og så vil jeg meget, meget gerne bede om en omgang solskin snart.

Folk kigger virkelig mærkeligt når vi siger der kommer vand ned fra dækket, og mener at det får vi aldrig tæt. Øv. Så vi må nok ud i en eller anden midlertidig løsning, eventuelt tagpap og så et nyt dæk ovenpå?

Nå det var et sidespring, jeg glæder mig til at se virkningen af hempitox :-)
Hvad angår dit dæk så overvej Coelan, som får god kritik af mange.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 09 jun 2010 20:25
Hvad angår dit dæk så overvej Coelan, som får god kritik af mange.
Har læst lidt rundt på nettet om det... Det lyder ret godt.
Tak for tips.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også