Nødlidende raftehegn m/ H-stolper

Jeg har et nødlidende raftehegn, lavet med H-stolper. Det blev "smækket op" i en gal hast af et par amatører (undertegnede inklusive) - så meget kunne være gjort bedre. Resultatet: Rafterne falder ud, hvilket ligesom ikke var meningen med det hele...

Her er hvad jeg har læst/hørt vi skulle have gjort:
  1. Der skal være et lille spillerum mellem H-stolpe og rafte (3-5 mm), så rafterne kan arbejde uden at skubbe til H-stolperne
  2. Rafterne skal sømmes sammen (jvf http://www.hegnsmanden.dk/)
  3. H-stolperne skal ikke stampes med sand (det gjorde vi), heller ikke støbes med beton, men stampes med stabilgrus (jvf http://www.hegnsmanden.dk/)
  4. Der skal sættes et lille V-jern fornede i H-stolpernes udskæring, 3-4 cm over jordniveau, så rafterne ikke kommer i berøring med jord
Mangler jeg noget? Eller har jeg misforstået noget?

På forhånd tak for svar! /Henrik

PS: Man skal åbenbart ikke bruge Chrome-browseren her på Lav-Det-Selv... så er der ikke mulighed for at lave formattering af teksten!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stabilgrus er optimalt - men er du 90-100 cm nede, burde sand nu være godt nok (hvis I ikke har gravet for store huller.....).

Afstand til stolper - 3 mm må være absolut nok i hver side, træ giver sig i bredden, ikke meget i længden.

Sat lidt på spidsen, tror jeg (bortset fra sømningen), at I har haft for travlt - laves det rigtigt, er det et meget fint hegn, der holder længe (når det plejes med rigeligt med olie).

Mvh.

Jan R.
Tak for svaret.

Dvs du mener også at rafterne skal sømmes?

Ja. Selvom jeg må indrømme, at hele konstruktionmåden virker lidt "bagvendt".

Du kan evt. droppe vinklen for neden og i stedet skrue den nederste rafte fra begge sider gennem H-stolpen (husk at forbore i stolpen) og stabilisere det hele ved at gentage operationen et par gange opad (omend det ikke er helt så elegant som uden).

Mvh.

Jan R.
OK.

Mon ikke man i stedet for at sømme kunne bore huller i hver ende af rafterne og trække en ståltråd/-wire eller metalstang igennem, og køre det gennem en vinkel foroven og forneden (evt også midtpå)? Så falder de ihvertfald ikke ud - og det kan hurtigt skilles ad igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis