Udensbordsmotor hvor langt ned i vandet?

Hej

Jeg har en gammel evinrude 4 Hk totakt motor og en lille jolle. Motoren virker fint i en tønde med vand, men på jollen stikker den dybere og går i stå efter et stykke tid og kan ikke startes igen i båden. Tønden kan ikke fyldes mere, så jeg kan ikke prøve med mere vand i den. Motoren starter fint i tønden bagefter. Hvor langt nede i vandet skal propellen være? Hvad er max dybde?

Mvh Thomas

Hej Jeg har en gammel evinrude 4 Hk totakt motor... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er vi enige i Lynæs.. spørgeren kunne lige så godt skrive "min motor virker ikke nogen gange"
Men har du da oplevet at en motor ikke kan arbejde fordi benet er for langt nede i vandet..?? med mindre det er hele motoren der er under?
Det kunne jo være at luftskruen på tanken er lukket men der bruges en tank hjemme der er åben?? eller ja.. åben i tønden og lukket pga transport og så ikke åben på båden??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen

Jeg har fremhævet noget fra i onsdags:

Jeg tror at den får bensin nok. Efter en pause (ufrivillig) på 5 min prøvede jeg igen uden held. Da motoren kørte, gik motorens omdrejninger lidt ned når der kom en bølge og op igen når bølgen var væk. Luftskruen var løsnet, ny bensin og ok bensinfilter.
Hvis der ikke kommer "guldkorn" må jeg tage motoren hjem og prøve med en stor tønde hvor jeg kan ændre "dybden".

Motorent starter og trækker fint i starten, så jeg tror at der er tænding på begge cylindre. Jeg har renset svømmerhus og brugt lidt kaburator sprit for at fjerne evt. vand. Motorens historie fortaber sig i det uvisse, men virkede for to år siden. Jeg har rimeligt styr på 4 takt motore, men 2 takt begrænser sig til min kædesav.


Mvh Thomas

Ja det har jeg oplevet, men kun med en i forvejen ret brugt motor, vi fandt som sådan ingen fejl, men et simpelt forsøg med at hæve motoren viste at det var det, der skulle til.
Jens, hvad er det for noget sludder med kort/langt ben, det har vel ingen relevans til emnet, det har derimod vandstanden inden i motorbenet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 11 jun 2010 13:27
Ja det har jeg oplevet, men kun med en i forvejen ret brugt motor, vi fandt som sådan ingen fejl, men et simpelt forsøg med at hæve motoren viste at det var det, der skulle til.
Jens, hvad er det for noget sludder med kort/langt ben, det har vel ingen relevans til emnet, det har derimod vandstanden inden i motorbenet.

Jo længere ben jo længere ned i vandet kommer den vel????

Men der falder vist lige en gammeldags ti-øre på plads for mig. I mine helt unge dag havde jeg købet en alu jolle og en gammel, håndmalet motor. Den var købt i Tempo både, den gang de lå i Mosede Strand. De prøvede den i butikken i en tønde og den snurrede perfekt.
Så ned på jollen (transporteret bag på en cykel til Avedøre) og den gik af h...... til gik ud, kunne ikke starte, så kunne den lidt igen og sådan fortsatte det..
Ofte måtte jeg ro hjem. Så op på cyklen og tilbage til Tempo både og de satte den i en tønde og alt var fint.. den snurrede fint.
De tog den så retur og jeg brugte den som udbetaling på, en noget mere ny motor. og afdragede med 75 kr om ugen.. i 3 måneder. og den var der aldrig problemer med..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lynæs

Det var da dig selv der begyndte med "sluderet" med at skrive at øget vandmodstand i benet kunne være årsagen, hvis benet sat forlangt nede i vandet.

Det er vel logik, at en langbenet motor, monteret på en båd, beregnet til kortben, vil stikke forlangt ned i vandet
(er du sømand eller købmand)
Jeg oplevede ikke problemer med motorgangen men derimod gik det ud over hastigheden.
Men derfor kan det jo godt være, der gør på andre motore.

Jeg har den teori at fordi min motor gik fint i tønden, men ikke på båden, var at i tønden var den ikke belastet hvorimod den på båden kommer op i temperatur, og en termisk ustabilitet i tændspolen ,satte den ude af drift.
Faktum er at den nok sammelagt kørte 6 timer i tønden problemfrit, men på båden døde den ret hurtigt.
Efter tændspoleskiftet kørte den perfekt på båden selvom der blev sejlet i flere timer.
Der blev ikke lavet andet samtidig...

jens
Annonce
Skrevet af lynæs på 09 jun 2010 19:54
En 2taktsmotor er konstrueret med en vis modstand i udstødningen for at gå perfekt. Stikker din motor for dybt vil den modstand blive alt for stor, og derfor for lidt udskifting med ny luft/benzinblanding . Og så dør den.
Teori tænding. Trækker du motoren rundt dannes der en strøm i tændspolen, som skal være så kraftig at den kan hoppe over gabet i tændrøret og dermed til stel. Gør du nu det samme med tændrøret ude, og det ikke rører ved stel, vil strømmen forsøge at hoppe til stel et andet sted, og et lidt dårligt sted kan ødelægges helt, så gnisten altid vil den vej.
Det hele er derfor afstemt, det er absolut ikke en fordel at ha' en strøm, som kan springe mere en 10-12mm da det stiller store krav til isolering af tændspole/ledning. Og spring på 25mm eller mere er jo nok til at gnisten kan hoppe uden på tændrøret, og naturen er sådan at strøm altid vil den nærmeste/letteste vej.

Ja det var det her du skrev...


Når du får lært at læse, vil du se, at jeg ikke har udtalt mig vedr. kort/langt ben. Spørgeren har heller ikke nævnt noget om langt ben.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er ikke på daværende tidspunkt nævnt noget som helst om en langbenet motor, men en motor, som sidder for tæt på vandoverfladen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Noget andet er , det ville jo være usigeligt lettere lige at låne en anden båd med et højere fribord, og så lige prøve .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs
Hvis du kunne læse mit indlæg
Så skrev jeg at jeg havde prøvet en langbenet motor på en båd, til kort ben.

Det var for at ilustrere, at ikke alle motore som sidder for dybt, går dårligt.

Men får motoren vand i sig, har det jo ikke relevans til benlængden
Udover at hæve hækken, og skifte fra kort, til lang ben.

Men det var da en smart ide, at sætte spørgerens motor, på en båd beregnet til en langbenet så er det jo hurtig afgjort, om det er der problemet ligger.
Men kun hvis motoren er langbenet..
jens

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis