Udensbordsmotor hvor langt ned i vandet?

Hej

Jeg har en gammel evinrude 4 Hk totakt motor og en lille jolle. Motoren virker fint i en tønde med vand, men på jollen stikker den dybere og går i stå efter et stykke tid og kan ikke startes igen i båden. Tønden kan ikke fyldes mere, så jeg kan ikke prøve med mere vand i den. Motoren starter fint i tønden bagefter. Hvor langt nede i vandet skal propellen være? Hvad er max dybde?

Mvh Thomas

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
typisk sidder der nogle "vinger" over skruen.. og de skal være i vandet.. Kan bare ikke forstå den går i stå?? Så skal den da ret langt ned.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej

Der er to vandrette finner over skruen. Afstand mellem finderne er ca 12 cm. Den øverste finne er ca 20 cm under vandet. Det er nok for meget. Båden er en Terhi 245.
Jeg tager et par billeder næste gang den er i vandet


Mvh Thomas

Jo men der kommer jo ikke vand i selve motoren...
hvordan går den ud eller i stå?? jeg syntes det lyder som om den bruger det benzin den har i karburatoren og så stopper den.. men hjemme kan du godt føde den med benzin??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg


Hej Grandoldman
Jeg tror at den får bensin nok. Efter en pause (ufrivillig) på 5 min prøvede jeg igen uden held. Da motoren kørte, gik motorens omdrejninger lidt ned når der kom en bølge og op igen når bølgen var væk. Luftskruen var løsnet, ny bensin og ok bensinfilter.
Hvis der ikke kommer "guldkorn" må jeg tage motoren hjem og prøve med en stor tønde hvor jeg kan ændre "dybden".

Mvh Thomas

Hej
Jeg havde samme problem, dog med en 5 hk yamaha.
Kørte som en drøm, i en tønde med vand, men når den kom på båden, og havde sejlet lidt, gik den i stå, og kunne ikke startes før efter meget lang tid.

Efter mange forsøg, med ditten og datten, fandt jeg ud af at tændspolen var defekt, på med en fra reservedelsmotoren, og alle problemer var væk.

Husk det er slet ikke nok, at der kan trækkes en "fin" gnist på tændrøret, når det sidder i det fri.
Med den defekte tændspole, kunne min trække en gnist på 8 mm, med den som virkede kunne den trække en gnist på over 25 mm. (med afmonteret tændrør, og ryk i startsnoren)

Mange påhængsmotore, tåler ikke man turner dem, med afmonterede tændkabler, der skal være et gnistgab, ellers springer gnisten tilfældigt, og er man uheldig, rister man den elektroniske tænding...

mvh jens
Annonce
En 2taktsmotor er konstrueret med en vis modstand i udstødningen for at gå perfekt. Stikker din motor for dybt vil den modstand blive alt for stor, og derfor for lidt udskifting med ny luft/benzinblanding . Og så dør den.
Teori tænding. Trækker du motoren rundt dannes der en strøm i tændspolen, som skal være så kraftig at den kan hoppe over gabet i tændrøret og dermed til stel. Gør du nu det samme med tændrøret ude, og det ikke rører ved stel, vil strømmen forsøge at hoppe til stel et andet sted, og et lidt dårligt sted kan ødelægges helt, så gnisten altid vil den vej.
Det hele er derfor afstemt, det er absolut ikke en fordel at ha' en strøm, som kan springe mere en 10-12mm da det stiller store krav til isolering af tændspole/ledning. Og spring på 25mm eller mere er jo nok til at gnisten kan hoppe uden på tændrøret, og naturen er sådan at strøm altid vil den nærmeste/letteste vej.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 09 jun 2010 19:54
En 2taktsmotor er konstrueret med en vis modstand i udstødningen for at gå perfekt. Stikker din motor for dybt vil den modstand blive alt for stor, og derfor for lidt udskifting med ny luft/benzinblanding . Og så dør den.
Den kører jo i 5 minutter før den dør?? kan det ikke være møg der, når motoren er i tønden, er bundfaldet og når den vipper bag på båden bliver "rystet løs"

Bare for at komme med en anden idé - Jeg kan forstå at den går dårligt og måske ikke kan trække ret meget med forkert modstand i udstødning - men den dør jo helt.. ??

Men jeg oplevede noget ligenede for mange år siden.. men fik byttet motoren til en nyere og så var det problem løst.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej
Jeg har prøvet at sejle med en langbenet motor, på en båd til kort ben.
Der var nu ingen problemer med motor gangen, at så et for langt ben giver for meget vandmodstand, med nedsat topfart, er en anden snak...

Har du tjekket tændingen?
mvh jens
Jeg vil kontrolere tændingen i weekenden. Er der 1 tændspole og strømfordeler eller2 tændspoler en påhængsmotor?

Mvh Thomas

Kan man evt. få en bare rimelig plausibel forklaring på at tændingen virker i tønden, men ikke i havnen ? Er der en havnedetektor på sååånn en motor.
Den eneste af spørgeren opgivede forskel er, hvor dybt motoren befinder sig i vandet.
Der er ikke opgivet om hvorvidt motoren overhovedet er i gang på begge cylindre, når den er i tønden, ingen meldinger om tændrørenes tilstand, med den lille motor i en tønde, er det meget svært at afgøre om begge cyl. arbejder, så man kan sige, ud fra de givne oplysninger, er en diagnose ikke mulig, så tjek lige de mest alm. ting, inden det hele splittes af.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis