Rullegenua - hvor?

Har en Solus 29 ca. 13 m mast, og har tænkt mig at få skiftet de 117 sejl ud med en rullegenua, men ved ikke hvor jeg skal starte. Hvem skal man kontakte, skal man selv lave faldet, og bare købe sejlet bagefter, eller er der nogen der kan gøre det? og hvor meget kommer det til at koste? Regner ikke med at det skal være det helt dyre fra furlex.

DoGK

DoGK

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der godt nok langt fra dig til min sejlmager.. Men jeg skiftede til rulle sidste forår. Jeg havde kigget på mange af de "billige" men min sejlmand i Rudkøbing vendte det hele lidt rundt..
Plastmo og mange andre billige kan lave fejl.. dvs. du kan pludselig ikke rulle ud eller ind og det sker når du virkelig skal bruge det. Det sker jo ikke i 2 m/sek. men i 12 m/sek.
Hvis han solgte os en billig model skulle vi selv monterer det.. Vi købte derfor en Furlex som jo var inkl. montering og der kom da lidt ekstra på som jeg var glad for jeg ikke selv skulle bakse med.. Bl.a. et nyt beslag i toppen af masten (masthead på 9.4 m.) Det skulle specialfremstilles hos den lokale "rustfrie" smed. Noget med vinklen fra forstag / fald / mast skulle være rigtigt så ikke faldet viklede sig om forstaget..Så blev det hele monteret og masten sat rigtigt.
Sejlet købte vi ikke fra nyt, men fik omsyet vores bedste forsejl.. vi købte også en pose som vi lyner om sejlet når vi ikke sejler.. Jeg har set rullesejl med "anti-uv-lys-kant" vikle sig ud i stormvejr, det undgår man med sejlposen.

Det kostede ca. 12K og de 2,8 K var den pose..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har lige monteret et Furlex 200s rulle forstag på min B31. Jeg købte forstaget brugt på DBA for 5000.- Forstaget er som nyt. Jeg fik syet min eksisterende genua om for 1500.- Jeg er super glad for forstaget og prisen :-) Det kan være du er heldig at du kan fnde noget brugt. Der er mange der afmonterer rulleforstag da de ikke er velegnet til kapsejlads. Hvis man er til crusing sejlads kan det helt klart anbefales, det er den bedste forbedring jeg har lavet ved min båd. Når pengepungen igen er blevet lidt tykkere skal jeg dog have en ny genua da den nuværende ikke er beregnet til at kunne rebes(rulles lidt ind).
Vi købte et billigere rulle-arrangement i Tyskland - se link

Og købte en brugt rullegenua - her

Og helt enig - det bedste vi har investeret i hvad angår sejladsen, da vi ikke sejler kapsejlads.

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Skrevet af grandoldman på 07 jun 2010 21:48
Nu er der godt nok langt fra dig til min sejlmager.. Men jeg skiftede til rulle sidste forår. Jeg havde kigget på mange af de "billige" men min sejlmand i Rudkøbing vendte det hele lidt rundt..
Plastmo og mange andre billige kan lave fejl.. dvs. du kan pludselig ikke rulle ud eller ind og det sker når du virkelig skal bruge det. Det sker jo ikke i 2 m/sek. men i 12 m/sek.

Jeg vil godt vende det en gang til
Ethvert rulleforsejl kan kinke i rullen også et Furlex.
Jeg kender nogle stykker der har fået et Plastimo rullesystem og er meget glade for det. Et af de geniale ting ved det, er at man kan sætte mast på båden med det eksisterende forstag og derefter montere rulleforstaget fra dækket, det gør det meget nemmere at rigge mast og opbevare rullesystemet om vinteren

Hvis han solgte os en billig model skulle vi selv monterer det.. Vi købte derfor en Furlex som jo var inkl. montering og der kom da lidt ekstra på som jeg var glad for jeg ikke selv skulle bakse med.. Bl.a. et nyt beslag i toppen af masten (masthead på 9.4 m.) Det skulle specialfremstilles hos den lokale "rustfrie" smed. Noget med vinklen fra forstag / fald / mast skulle være rigtigt så ikke faldet viklede sig om forstaget..Så blev det hele monteret og masten sat rigtigt.

Det "special" beslag du beskriver lyder meget som et fald ledeøje, det kan købes i enhver veludstyret bådforretning og koster ca 200 kr.

Sejlet købte vi ikke fra nyt, men fik omsyet vores bedste forsejl.. vi købte også en pose som vi lyner om sejlet når vi ikke sejler.. Jeg har set rullesejl med "anti-uv-lys-kant" vikle sig ud i stormvejr, det undgår man med sejlposen.

Jeg har også set dem vikle sig selv ud i blæsevejr, men for det meste på både der så forsømte ud i forvejen. Jeg har selv UV kant på forsejlet, men aldrig oplevet det, hvis du har rullet forsejlet helt ind og sat indhalet og skøder forsvarligt fast, sker det ikke.
Til gengæld slipper man for at skulle sætte posen på og tage den af, at båden krænger unødigt i havn fordi vinden får meget mere fat i en løs pose.
Ellers:
Jeg kan anbefale at få skum i forliget, så man kan rulle rebe, det fungere rigtigt godt på min båd. Man kan sagtens få lagt skum ind i en eksisterende genua.
Venlig hilsen Jesper

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg fik rullegenua til min Beason31 for 3 år siden. Indhentede tilbud fra 3 sejlmagere på levering af rulle, forstag og tilpasning af min eksisterende store genua. Valgte det billigste tilbud, det var fra Quantum på Amager. Valgte et Harken system, fin kvalitet.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Vi har også fået skum i forliget... Vores sejl er med posen på, mere beskyttet mod snavs og vand..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis