Løfte bil med dunkraft - hvor?

Hej derude,

Jeg skal skifte til sommerhjul på min mors Nissan Sunny fra 1995 - jeg vil bruge min Harald Nyborg dunkraft dertil.

Jeg løfter bilen på vangen inde under bilen forrest (lægge en klodse imellem) - det er korrekt ikke?

Men hvor løfter jeg bagi?....vangen ser ikke ud som foran henne i bagenden.

Hilsen Torben
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan løfte der, hvor der markeret til donkraften, der er beregnet til bilen. Typisk i indersiden af sidepanelet, der er sikkert skåret ud til den, læg træ mellem.

 

Skrevet af uldal på 07 jun 2010 14:40
du kan løfte der, hvor der markeret til donkraften, der er beregnet til bilen. Typisk i indersiden af sidepanelet, der er sikkert skåret ud til den, læg træ mellem.

Tak for svar. Som jeg lige husker det, så er det stykke ikke så "bredt".....jeg er lidt bange for at dunkraften flytter sig så jeg pludselig har løftepunktet i den alm. bund af bilen. Havde der på dunkraften været en fals der kunne gå på hver siden af kanten på panelet var jeg ikke så bange/skeptisk.

Hvordan kommer jeg "udover" disse tanker?

Hilsen Torben
Stil donkraften på et fast underlag.
Står donkraften i grus eller andet rimelig blødt underlag, kan den ikke bevæge sig i takt med at du løfter, og så kan den situation opstå, som du tænker på.
En svær x-finerplade vil kunne klare det, forudsat den er tilpas stor.
Læg helst et stykke træ, f.eks. et stykke halvtømmer 50x100 mm imellem donkraft og underkant panel/bund
Læg ligeledes klodser for og bag et af de forhjul. der ikke skal løftes, og træk håndbremsen

Med venlig hilsen
ktm

 

det er vigtigt at vognbund og donkraft er parallel, altså at donnkr. ikke løfter med det ene "hjørne" af skålen. Det er ligeså vigtigt at ALLE 4 hjul står på fast bund når der løftes.

 

De allerbilligste hydrauliske donkrafte er ikke altid for stabile.
Som andre skriver, så husk klodser for og bag de modstående hjul.
Det er set, at de billige donkrafte flexer/kollapser sidelæns.
Her er det ikke værd at spare en hundredmand.
Og når nu man har læderet fremme, kan man jo købe to.
Så kan man løfte i begge ender af bilens ene side, så den ikke vrider skævt.
Man kan også købe en fidus, der fordeler trykket over et længere vangestykke, mens man løfter på midten.
Men det er jeg nu ikke tilhænger af.
Og sæt et par solide bukke under, så du ikke får noget i klemme, hvis donkraftens hydraulik mister ævred.
Lidt off topic, men en sørgelig historie i forbindelse med Donkrafte.
Gik i klasse med en pige, hvis bror var kravlet ind under bilen for at lave noget, og kun en donkraft der holdt den. Ingen klodser eller noget som ekstra sikkerhed. Donkraften kollapsede, og han blev bogstaveligt talt mast og slået ihjel Så husk, kravl aldrig ind under når det er en donkraft.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis