Hængertræk, elektrisk spil eller rodfræsning

Hejsa. Jeg er lige ved at rydde lidt ud i haven og har i den forbindelse skøret nogle kraftige buske og lidt små træer ned. Rødderne bliver svære at fjern og jeg ser selv et par muligheder, som jeg dog lige vil lufte før jeg fyrer den af. 1) En kæde rundt om roden og på hængertrækket. Første gear og vupti. Er der risiko for at smadre gearkassen eller andet? 2) Købe et elektrisk spil hos Harald Nyborg, og så bare trække til. 3) Få en profi ud og gøre det. Fandt en der hedder http://www.stubfraeseren.dk. Det så rimeligt ud på prisen. Hvad mener i? Med venlig hilsen Lasse
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer sandelig an på hvor store rødder det handler om. Det er kun små stubbe, måske 4-5 cm Ø, du kan trække op med en alm. borgergryde.
Er det derimod en seriøs 4x4 kan du klare meget mere, uden at ødelægges bilen for meget
Et lille spil fra HN trækker kun ganske lidt, og hvad vil du gøre det fast i?
Er der ikke en med en traktor i omegnen? Den kan gøre rigtig meget, også ved store rødder, hvis traktorføreren ved noget om, hvordan man klarer sagen.
En rendegraver er helt uforlignelig og burde være tilbehør i enhver husholdning. Meget store stubbe/rødder kan være en opgave for en stubfræser, men problemet er, at i takt med at roden, der bliver tilbage i undergrunden, bliver ved med at rådne og dermed synker overfladen, som en slags jordfaldshul. Det er lidt overraskende ind imellem.
Hvis du selv begynder på opgaven, bør du grave ned, modsat trækretningen og hugge de vandretgående rødder over. Det letter projektet i meget stor grad.
Men ellers en rigtig sjov opgave!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Aaargh!
Overskriften frembringer yhyggelige minder fra et tandlægebesøg.......
ha ha..  Jeg har næsten prøvet dem alle..!!
Jeg kan kun anbefale en rodfræser.. fik fjerne 19 rødder fra "skovtræer", busket til bambus det kostede lige under 2000 kr og jeg skulle blodt fylde lidt jord i hullerne...
Kunne rigtig godt lide, det at den kunne tage mange små sammenfiltrede rodnet fra div buske, da det er noget være lort at grave i..

Dog havde jeg overset nogle, dem prøvede jeg først med bilen, og det dur ikke.. lånte så en traktor, og det nogle helt andre kræfter,  der er dog lidt arbejde med at få gravet den fri, så du kan få en kæde om, og det er nok ikke smart at køre på en pæn græsplæne.

Mine graver havde jeg også i forbindelse med noget flise arbejde, og det laver større hul end nødvendig syntes jeg.. men jeg er nok heller ikke den bedste til at styre sådan en..

Jeg har græs i hel lortet nu, 4 år efter og det er ikke sunket nogle steder, jeg har selvfølgelig fræst det igennem flere gange inden, den blev anlagt ved ikke om det har gjort en forskel.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
De stubbe jeg henviser til, er sådanne på 40-80 cm diameter og efter 10-15 år er man ikke i tvivl om, hvor de havde deres storhedstid.
Jeg har haft "glæde" af et pæretræ og et elmetræ, der stod så tæt på soklen til mit værksted, så jeg ikke turde grave, trække og flå dem op.
De blev fræset ned til under det omgivende niveau og det så jo meget tilforladeligt ud og var ude af syn og sind. Meeeennn----

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Lyder som om stemningen er meget for en rodfræser Er der nogen der kender ham her?
http://www.stubfraeseren.dk

Med venlig hilsen

Lasse
Hvis det er kan du også leje en stub fræser og så selv gå igang

http://delpin.dk/udlejningskatalog/4341/


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis