Radiator som vandvarmer

Jeg overvejer at lave varmt vand i min kolonihave ved at male en radiator sort - og sætte den ud i solen - hvilken type radiator tror I jeg skal bruge og hvor meget vand kan der være i sådan en?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fårstår ikke om du vil bare vil fylde den op med brugsvand og så lade det stå i solen og blive femsevarmt, eller om du vil bruge radiatoren som en slags solfanger med cirkulation på. jeg gætter på det første.
Jeg ved ikke hvor varmt vandet vil blive, men volumen af radiatoren er meget forskelligt. Er det en nyere type med pladekonvektorer er der ikke ret meget vand i. måske maks 10 ltr. er det en gamme svend fra 50érne kan der være mere i. nok op mod 50-60 ltr eller mere.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Jeg ville nok bygge en øldåse solfanger med kobberrør, sætte den ved jorden og så smide en radiator op som hænger OVER solfanger, evt benytte en olietønde som vvb, så har du selv cirkulation og skal ikke bruge en styring, bare sørg for der kommer sikkerhedsamatur på hvis du køre med et lukket system, der kan komme meget tryk på det skidt og så siger det RØVHUL...


/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vil nok også hælde til øldåserne. Det er langt mere effektivt.

DoGK

DoGK

Hej
 Jeg er ikke så god til at lægge noget ind her. Men det forestiller en sortmalet radiator i en isoleret kasse med dæklag. Radiator er forbundet op til en 100 liters beholder ( feks. en plastikbeholder) med overløb/aftabning af varmt vand. Rørføring er 20 mm isoleret pex. I bunden af beholder går der en haveslange ind.
Fidusen er så at når du åbner for hanen til slangen kommer der varmt vand ud af den overløbs rør. Det kolde vand bliver ved bunden og presser det varme ovenud. På denne måde kan du også gemme varmen et døgns tid, da beholder isoleres godt.. Det kan du ikke hvis du bare benytter en radiator. Men, det er nok det billigste og mest simple solvarmeanlæg man kan lave. Helt med selvcirkulation.Stil radiator med en hældning på 30-40 gr. fra vandret mod syd. Overløbsrøret må ikke kunne lukkes af da det skal være sådan at  vand kan udvide sig. Hvis du bruger en radiator som fanger kan du regne med 40 liter lager pr. m2 solfang.

 Husk lige at sætte en ventil i bunden af radiator så anlægget kan tømmes helt for vand. Det er bare ikke sikkert radiator bliver ret gammel. den vil jo nok tære og ruste op med tiden. Så må du jo købe et rigtig panel med kobberrør eller selv fremstille en af dåser. 

 Du kan også sætte en bl. batteri på. Så skal der blot en tee ind på slangen så der kan tilføres kold vand. Man kan ikke tage et styrt bad, men ved at åbne lidt for hanen kan det sagtens fungere. Du skal så bare sørge for der er et hul i toppen af beholder så vandet kan udvide sig,
mvh
777
Hej
 Jeg har et foto af sådan et selvc. anlæg. Bare beholderen er lige over fanger er det alt nok. Her er det blot en opretstående kappebeholder der er brugt. Altså, solvarmen i kappen som opvarmer vandet i beholderen. Olietønden er bare for at holde på isoleringen og skærme for vejr og vind. Der er vandværkstryk på og sikkerhedsventil. Super enkelt system og virker helt uden strøm. Solfangeren er lavet af kobberrør og øldåser. 
 Rørføring er simpel. 20 mm pex.
 Fra top fanger til top af kappe og fra bund af kappe til bund af fanger.Intet andet på solvarmekredsen.
 Vandværksvand ind ved bund af beholder og varmtvand ud ved top af beholder..

mvh
777
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også