Regler for at sejle?

Ja undskyld hvis dette forum ikke kan bruges.. men jeg er en af de sjæle der sidder og venter på en 500 millioner kroners lotto gevinst så jeg kan købe en lækker 90 fods yacht *host host*... Nå.. jamen spøg til side... jeg skriver såmænd fordi jeg er nysgerrig på hvad regler er for at sejle yacht.. og her er jeg stødt på information jeg ikke kan finde nogen steder.... Som jeg kan se er de uddannelser der er tilgængelig yachtskipperen af 3. og 1. grad som tillader at sejle yachts på op til 24 meter (ca. 78 fod)... .. men hva i alverden skal der til for at sejle størrere yachts... 80 - 120 fods osv... ? Hvis nogen eventuelt har nogle links til steder hvor jeg kan finde information ville det være rart. På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal du som et minimum have sætteskipper uddandelsen !
Førhen havde vi her i Danmark en lov der tillod at man måtte sejle uden papirer med en tonage på 19,8 ton. Der var en del der fik ændret målene i deres skibe så de kunne sejle endnu større skibe. Det er ikke et vægtmål som mange går og tror men et rummål. I dag hvor alt bestemmes fra EU er reglerne, så vidt jeg har forstået, at skibet ikke må være længere end 15 m. for at sejle det uden papirer.
Er du helt på bar bund, vil jeg anbefale dig at søge gaste plads på en af sejlklubbernes opslags tavle, der er som regel altid en Skipper der kan bruge en bøf eller to

V.h.  Håndværkeren
Hvis din yatch - host host - ikke er planende, og den ikke er større end at kompaskursen er den samme i stævn og hæk, må du faktisk sejle den uden nogen som helst uddannelse.

Inden du køber og stævner ud, bør du dog nok tilegne dig så meget viden, som svarer til et duelighedsbevis. Det indebærer vigereglerpå søen, sikkerhed til søs, at læse et søkort, pladsbestemmelse ud fra pejling af skorstene og andre mærker i land, generelt sømandsskab og meget andet godt.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det passer ikke.. sådan en satan på 20 ton og 20 meter lang må du ikke sejle uden papir..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Av, havde lige læst indlægget, som en vis herre læser bibelen. Ja op i den størrelse er der regler.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Reglerne er grundlæggende således.

1. Uden duelighedsbevis eller anden uddannelse, må du sejle/føre lystfartøjer (ikke planende) på op til 15 meters længde.

2. Speedbådskørekort, ved planende både, under 15 meter, skal erhverves efter dette skema:

Udregnet efter formlen:
(Længde² + 3 meter) x 1,36.
Har man duelighedsbevis er det ikke nødvendigt at erhverve et speedbådskørekort.

3. Duelighedsbeviset er en grunduddannelse indenfor lystfartøjssejlads. Det giver ikke yderligere rettigheder, hvad angår længde på det lystfartøj man fører, i forhold til ikke at have nogen uddannelse. (I andre lande kan der være krav til at føreren af en båd har et bevis).
Som nævnt ovenfor behøver man dog ikke speedbådskørekort, hvis man har duelighedsbevis.
Yderligere giver nogle forsikringsselskaber rabat til folk der har beviset. Men det gør de også i visse tilfælde til folk med sejladserfaring.
Ved leje af båd, er det ofte et krav, at man har beviset, eller alternativt kan dokumentere sejladserfaring.

4. Yachtskipper af Tredie Grad, giver ret til at være fører af lystfartøjer over 15 meter op til 24 meter og giver ret til at være føre af lystfartøjer i nordeuropæisk fart samt sejle som styrmand på alle have.

5. Yachtskipper af Første Grad, giver ret til at man kan føre lystfartøjer på "alle have" som fører af skib op til 24 meter.

6. Sætteskipper, giver ret til at sejle som 1. og 2. styrmand om bord på alle skibe. Med tilstrækkelig sejltid, må man også sejle som fører af skibe, med en bruttotonnage under 3000. 

Så for at svare på amelsens spørgsmål... du skal have en sætteskipperuddannelse (alternativt en kystskipperuddannelse, hvis du kun skal sejle i danske farvande og Østersøen),  og erhvervet noget sejltid.... og så er du klar til den store gevinst

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis