Solceller/jordvarme/solfangere?

Jeg skriver her fordi jeg godt vil have gang i noget af den "gratis" energi der findes, og har afsat 20.000 til at lege lidt med det, men hvad skal jeg vælge at kigge på?

Vi bruger både en masse penge på strøm og olie her i huset, så hvor får jeg mest for pengene?
Solceller
- lyder jo smarte når computeren konstant er tændt, men er det ikke noget bøvl at få det fra jævnstrøm til vekselstrøm? Og der skal da en del paneler til når en computer bruger 350W, og alene 90W solceller koster 9000kr. Er der nogen der kan sige noget om dette??

Jordvarme
- lyder også supersmart. Udstyret ser heller ikke vanvittigt dyrt ud ~15000kr, plus 3 dages nedfræsning af rør i haven, men underligt nok får montering og de tre dages nedfræsning vist altid totalprisen til at lande på 200.000, og det er da lidt dyrt for de tre dage.

Solfangere
- lyder som det der er lettest at komme igang med? Op på taget med nogle solrør, og så et besøg fra en vvs mand som forbinder det med oliefyrets vandtank. Her kan man vist komme igang for bare 8000kr, og de er allerede sparet første gang oliebilen ikke behøver komme forbi. Er det rigtig set, eller mangler jeg noget?

Oliefyret er 3 år gammelt, så det kørere egenligt fint nok, men olie er bare så dyr.

Håber nogen kan hjælpe lidt her.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Solceller = dyrt og tjener sig aldrig hjem

Jordvarme = Noget man laver når man bygger NYT hus. og igen, MEGET dyrt

Solvarme = Vejen frem, 20.000kr og selvbyg, så kan du forsyne en mindre landsby

Kig på stokerpro.dk der sidder en masse kloge mennesker der ved sindsygt meget om solvarme og hvordan man bygger den slags...


vvs-grossisten.dk har et fint solfanger anlæg til små 11.000kr

http://www.vvs-grossisten.dk/index/kampagnepriser-solfangeranlaeg-1718

/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mht jordvarme ser dette interessant ud:
http://vvs-eksperten.dk/upload/3-jordvarme.pdf

Hvad en grundpakke på 10800kr inkludere ved jeg så ikke.

Der står heller ikke hvor meget energi sådan et system bruger, men det bruger vel mere end solfangere?
Ja, installerer du solvarme får du mest for pengene. Der er solfangere med 30 rør for kun ca. 3200 DKK exkl. moms .... SCM-30 fra Suncarry for eksempel ...

http://www.suncarry.de/produkt.html

Vil du ha en små, mellem og store anlæg ? ...hvad passer ? ... du behøver også en gennemtænkte løsning, opbygget af komponenter af høj kvalitet.
Ok, 3200kr lyder jo fornuftigt! Er det også vacuum rør?

Jeg ved ikke om det skal være et stort eller lille anlæg. Kan man ikke starte med et enkelt modul på 30 rør og bygge videre?

Er der noget bestemt man skal holde øje med iforhold til kvalitet?

Jeg har selv tænkt lidt over:
- At de måske skal være pakket ind så naboens unger kan spille fodbold uden man skal være urolig,
- Om noget kan få dem til at fange solen en måned mere om for-/efteråret
- Hvordan rørerne har det med sneen til vinter? skal man op og børste sne af hver morgen?
- Er der noget statstøtte?
- Kan vandet holde sig varmt om natten så man kan få varmt bad om morgen?

Det er dette fyr, det skal bygges sammen med:
http://www.danskvarmeservice.dk/dyn/files/normal_items/226-file/Block%2020%20MK%20manual.pdf

1000 tak for jeres svar!!
Der med solfangeren er et kampanj-tilbud. Der er ikke mange kvar hvad jeg ved. Utforsalg af en modell...
Ja, det er vacuum rør :-)


Nja, du behøver vel en hel solvarmeanlæg (solvarmebeholder, styring osv). Det koster da vel lidt mer.

- Hvordan rørerne har det med sneen til vinter? skal man op og børste sne af hver morgen?

Nja.. kan man .. men der er ikke meget sol i vinter ..... ikke når det sner

- Kan vandet holde sig varmt om natten så man kan få varmt bad om morgen?

Ja.

Jeg ved ikke om det skal være et stort eller lille anlæg. Kan man ikke starte med et enkelt modul på 30 rør og bygge videre?

Ja, det kan du, men om der er mange som vill have en bad om morgen behøver man vel mer solfangerarea ... mer rør .. for eksempel 60 rør .. om der er 4 mennesker for eksempel.
Annonce
Der med solfangeren er et kampanj-tilbud. Der er ikke mange kvar hvad jeg ved. Utforsalg af en modell...
Ja, det er vacuum rør :-)


Nja, du behøver vel en hel solvarmeanlæg (solvarmebeholder, styring osv). Det koster da vel lidt mer.

- Hvordan rørerne har det med sneen til vinter? skal man op og børste sne af hver morgen?

Nja.. kan man .. men der er ikke meget sol i vinter ..... ikke når det sner

- Kan vandet holde sig varmt om natten så man kan få varmt bad om morgen?

Ja.

Jeg ved ikke om det skal være et stort eller lille anlæg. Kan man ikke starte med et enkelt modul på 30 rør og bygge videre?

Ja, det kan du, men om der er mange som vill have en bad om morgen behøver man vel mer solfangerarea ... mer rør .. for eksempel 60 rør .. om der er 4 mennesker for eksempel.
Køb det anlæg hos vvs-grossisten, sæt dind lidt ind i solvarme, og så bygger du resten af panelerne selv, det spare og vinder du mest ved....


/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der med solfangeren er et kampanj-tilbud. Der er ikke mange kvar hvad jeg ved. Utforsalg af en modell...
Ja, det er vacuum rør :-)


Nja, du behøver vel en hel solvarmeanlæg (solvarmebeholder, styring osv). Det koster da vel lidt mer.

- Hvordan rørerne har det med sneen til vinter? skal man op og børste sne af hver morgen?

Nja.. kan man .. men der er ikke meget sol i vinter ..... ikke når det sner

- Kan vandet holde sig varmt om natten så man kan få varmt bad om morgen?

Ja.

Jeg ved ikke om det skal være et stort eller lille anlæg. Kan man ikke starte med et enkelt modul på 30 rør og bygge videre?

Ja, det kan du, men om der er mange som vill have en bad om morgen behøver man vel mer solfangerarea ... mer rør .. for eksempel 60 rør .. om der er 4 mennesker for eksempel.
Ooops .. det blev for mange indlæg ...

I København er også en grossist .. varmtvandfrasolen eller hvad den hedder...
vvs-grossisten er pt den billigste med det anlæg sopm jeg henviser til, du må gerne støvsuge nettet, men det har jeg allerede gjort og vi ender samme sted, så slå til før den kampange er slut...


Just my 5 cents


/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis