Solceller/jordvarme/solfangere?

Jeg skriver her fordi jeg godt vil have gang i noget af den "gratis" energi der findes, og har afsat 20.000 til at lege lidt med det, men hvad skal jeg vælge at kigge på?

Vi bruger både en masse penge på strøm og olie her i huset, så hvor får jeg mest for pengene?
Solceller
- lyder jo smarte når computeren konstant er tændt, men er det ikke noget bøvl at få det fra jævnstrøm til vekselstrøm? Og der skal da en del paneler til når en computer bruger 350W, og alene 90W solceller koster 9000kr. Er der nogen der kan sige noget om dette??

Jordvarme
- lyder også supersmart. Udstyret ser heller ikke vanvittigt dyrt ud ~15000kr, plus 3 dages nedfræsning af rør i haven, men underligt nok får montering og de tre dages nedfræsning vist altid totalprisen til at lande på 200.000, og det er da lidt dyrt for de tre dage.

Solfangere
- lyder som det der er lettest at komme igang med? Op på taget med nogle solrør, og så et besøg fra en vvs mand som forbinder det med oliefyrets vandtank. Her kan man vist komme igang for bare 8000kr, og de er allerede sparet første gang oliebilen ikke behøver komme forbi. Er det rigtig set, eller mangler jeg noget?

Oliefyret er 3 år gammelt, så det kørere egenligt fint nok, men olie er bare så dyr.

Håber nogen kan hjælpe lidt her.

Jeg skriver her fordi jeg godt vil have gang i... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !

Ja, det virker være billige grejer på vvs-grossisten. Men vilken effekt er det på solfangerne ? Er der ingen liste som i Sverige ?

For eksempel

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf
Hej igen (undskyld jeg først er tilbage nu)

Jeg er ret tæt på at tage beslutning, men mangler lige lidt lavpraktiske info, for at kunne gå igang:
1. Kan solfangeren koge over? Hvad gør man hvis man skal på ferie i juli måned, eller er på weekendtur en periode hvor solen skinner helt igennem? Er der en mekanisme som sætter ind så det hele ikke koger over?
2. Hvordan kommer jeg videre herfra? Jeg har et nyt olie fyr, så jeg behøver hverken tank eller elpatron.
3. Kan vandrørerne til solfangerne gå gennem skorstenene eller skal jeg skal jeg bore hul i det fine køkkenbord? (fyret står i kælderen under køkkenet)
4. Kan man lade rørerne ligge ned og så lægge et modul mere på taget istedet? (har nemlig fladt tag på huset)
5. Hvordan får man det varme vand ind i VVB på oliefyret? Skal jeg prøve at bytte elpatronen med en varmeveksler af en art?
6. Er den helt gal hvis min VVB kun er på 100 liter? Den ser ikke ud til at være mere iflg specifikationen (Vandindhold kedel): http://www.danskvarmeservice.dk/dyn/files/normal_items/226-file/Block%2020%20MK%20manual.pdf

Jeg tror ikke du skal regne med at få meget energi for 20000 kr, selv ved selvbyg. Nyt oliefyr, og beholder på 100 liter, det var ærgeligt, for ingen af delene er specielt gode til solvarme. Lidt sent nu, men hvis du i stedet for at købe nyt oliefyr havde satset på solvarme og evt en varmepumpe, så kunne du havde brugt pengene anderledes.

Hvis du ser lidt mere langsigtet på det, hvorfor så begrænse dig selv til 20000 kr? Hvis du i 25 år (eller mere) kan spare en stor del af dit budget til opvarmning, hvorfor så ikke investere lidt i både miljø og økonomi? Det er svært at spå, men jeg vil sætte mine penge på at energipriser (specielt inkl grønne afgifter) kommer til at stige jævnt fremover. Jo mere du skulle have betalt til din olie, som du så sparer, jo kortere tilbagebetalingstid.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

osolemio : erhm, du kan få et 200L færdig bygget solvarme system til 11.000.- så jo det kan man nemt lave under 20.000 også selvbyg ellers gad folk slet ikke pille i den slags... du kan bygge et solvarme system med 300L til under 10.000 hvis man tænker sig lidt om, en solvarme spiral beholder koster i 300L ca 5500.- køre man så med selvcirk så skal der ikke meget styring til heller, og bygger man fanger med varmefordelingsplader og kobberrør så koster det squtte møj du....

http://www.vvs-grossisten.dk/index/kampagnepriser-solfangeranlaeg-1718#produkt-1718

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej !

1. Ja, solfangeren kan koge over.... om solvarmeanlæg er overdimensionered eller hvis du er på ferie. Hvis du er bort kun en dag er det vel inget problem. Ellers kan du bygge "specielle" anlæg ... Drain-Back for eksempel. Hvis en solvarmeanlæg koger er det dårligt for glykolenblandningen. Hvis man har Drain-Back har man kun vand som varmebärare.

2. Hvis man bygder en solvarmeanlæg behover man en tank. Alle komponenter må være dimensionered rett !!! Der er mange olike lösninger !

3. Ja
(hvis du ikke använder skornstenen)

5. se 2.

6. I princip inget problem .... du må bygge en lille anlæg ... det er vigtigt at ha en god lösning som passer dine behov og forudsättninger !!!

Der er en billede her ... som viser principen med en solvarmeanlæg ;-)

http://www.suncarry.de/Tappvarmvatten.html
Annonce
Hej !

1. Ja, solfangeren kan koge over.... om solvarmeanlæg er overdimensionered eller hvis du er på ferie. Hvis du er bort kun en dag er det vel inget problem. Ellers kan du bygge "specielle" anlæg ... Drain-Back for eksempel. Hvis en solvarmeanlæg koger er det dårligt for glykolenblandningen. Hvis man har Drain-Back har man kun vand som varmebärare.

2. Hvis man bygder en solvarmeanlæg behover man en tank. Alle komponenter må være dimensionered rett !!! Der er mange olike lösninger !

3. Ja
(hvis du ikke använder skornstenen)

5. se 2.

6. I princip inget problem .... du må bygge en lille anlæg ... det er vigtigt at ha en god lösning som passer dine behov og forudsättninger !!!

Der er en billede her ... som viser principen med en solvarmeanlæg ;-)

http://www.suncarry.de/Tappvarmvatten.html
Vi har el-opvarmet hus med radiatorer.
For tre år siden fik vi en varmepumpe, og siden har vi ikke haft brug for radiatorerne - og vi fryser ikke.

Varmen fra en sådan er mere behagelig end fra radiator.
kan kun anbefale det. pris dengang 16000 kr

kurt
Jeg er ikke helt enig i at et 20.000 projekt skal være solfangere . Solceller er faldet drastisk i pris på det seneste, blandt andet fordi materialerne er faldet voldsomt.

Solceller har den fordel at anlæget ret let kan udvides med flere celler en lille vindmølle eller lign OG t det energoi man producere er det dyre energi ikke billig varme.

der findes standard dele til styrring til omformning af 12 eller 24 V til 230 osv der skal selvfølgelig lige snakkes med elselvskabet men det er faktisk sådan at man kan få måleren til at løbe baglæns om man så må sige og på den måde ikke have nogen oplagring af energi lokalt.

der er en sælger på nette der hedder solkraft som måske ikke er voldsomt aktiv lige nu men der kan man se lidt priser om ikke andet.

Hvis det er et hygge projekt kan man se til udlanddet også.

jeg har faktisk tænkt på om der ville være salg i et færdigt system med udvidelses muligheder ???

N
Solceller bliver billigere, men endnu bedre, så er der smartere måder at udnytte dem på - og så endda få både el OG varme fra de samme solceller.

www.solarus.se - de har en model som vha et specielt udformet spejl fokkuserer lyste ca 3,5:1 på nogle solceller som peger indad. Dette giver mange fordele.

1) Man betaler kun 1/3 for de meget dyre solceller, for den samme effekt

2) Peak effekten er lidt lavere ved direkte indstråling, men meget højere end konventionelle 1:1 solceller, når lyse kommer skråt på

3) Højere varme ydelse ved lavere indstråling, pga det fokuserede lys. Det vil sige mindre areal som varmes op, men til en højere temperatur

4) Det samme gælder for strømmen - effekten af solceller aftager hurtigt når lysintensiteten falder. Når de er fokuseret 3.5:1 vil 1/3 lysmængde stadig givere mere strøm en normale solceller, i direkte 100% sollys.

Desværre er der noget leveringstid, så man skal nok ikke regne med noget før næste forår vil jeg tro - hvis man bestiller nu. Jeg er en af de første på ventelisten, og håber jeg kan nå at få mine paneler inden det bliver for koldt til at montere dem (jeg skal have pillet tagstenene af, og det er meget besværligt hvis de er 15 grader eller koldere).

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis