Køkkenknive

Hej alle sammen.

har længe overvejet at købe nogle nye køkkenknive i en ordenlig kvalitet fordi vi er ved at være trætte af det 5 knive for 100 kr sæt vi købte for 4 år siden.

så er der så sket det at vi har arvet nogle knive af mærket f dick fra mine forældre, som vist skulle være okay. de er alle stadig pæne at kigge på og har ingen skader eller noget. de kunne dog nok trænge til en opslipning. de er meget gamle. nok ca 30 år, de har dog været pakket ned i mange år. men som sagt i rigtig pæn stand.

mit spørgsmål er hvordan kvaliteten er på sådanne knive, er den tidsvarende eller er tiden løbet fra dem. har fundet frem til de kan slibes op inde i kødbyen til 25 kr stykket. men hvis kvaliteten er utilsvarende er det næsten lige meget.

Med Venlig Hilsen Søren

Søren Hansen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis knivene er gode at holde ved og du undlader at komme dem i opvaskemaskinen, får du ikke meget bedre kvalitet uanset hvilket mærke du vælger.

Hvis skafterne gaber lidt ved klingen, bør du være opmærksom på at det er grobund for bakterier. Rens sprækkerne og fyld ud med epoxy. Fortynd evt. med sprit.

Hvis du bliver træt af knivene, sender du blot et PM til mig i stedet for at smide dem ud. Jeg vil være den glade modtager, uanset knivenes stand.

Mvh. Christian

Hehe. Det lyder godt. men tror nu jeg beholder dem. de er som sagt i rigtig fin stand. og skafterne hverken gaber eller noget andet. tror jeg ofrer den opslipning der.

men tak for hjælpen.

mvh søren

Søren Hansen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
F dick er et kvalitetsmærke, og de koster da også kassen

Når jeg skal have nye så gæt hvilket mærke det bliver

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis du har plads til den, så køb sådan én her

- og et godt strygestål også, så kan du selv vedligeholde dine knive fremover. Lidt dyrere i første omgang, men så afgjort pengene værd i det lange løb. Slibebåndet er genialt til at tage det drøje træk med at få selv gamle knive, der er sløvere end bagsiden af en spiseske, op på mærkerne igen.


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

abino.

med denne slibemaskine.
den er god til at starte en ny "kniv æg" op med.!?! 
skal du passe på at stålet ikke bliver for varm.(andløbent blå)
så den ikke mister sign hærdning.
husk en bøtte vand til at køle stålet af med.!

så jeg hville fortrække en vådsliber.
der hvor  slibesten ikke køre så hurdigt i vandbad.!
så afslut med et par strøg med strygestål.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@H2

Ja især knivspidsen skal kun lige røre sliberen. Har øvet mig på et par skodknive, der blev blå.

Men med almindelig forsigtighed kan man få nogle rigtig gode knive. Vores to store kokkeknive er altid hamrende skarpe, fordi de får en tur på båndet hver måned og med strygestålet næsten dagligt

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

albino.

det er ingen sag at gøre på slibebåndet.
når man har håndelaget.
 uden at stålet bliver for varmt.!

det er rigtig god måde at slutte af med strygestålet.
og brug den jævnligt under madlavning.!

dem en god skarp kokkekniv kan du skære papirtynde tomatskiver.!
en tomatkniv den river i stedet for at den skære.!!!
og der med flossede hanter.???
Jeg vil påstå at den viste model skal tilpasses for at kunne løse opgaven.

Omløbsretningen er forkert hvis man ikke ligefrem vælger at stille sig bag ved båndsliberen. Udgangspunktet for en skarp kniv, er frembringelsen af den såkaldte råæg som efterfølgende poleres bort på en filtskive.

Båndrullen her er for lille eller er monteret for tæt på motorhuset da en skarp kødkniv kræver en svag hulslibning (konkav) af æggen, som nødvendigvis skal foregå på den store båndrulle. Man kan vælge at slibe knivbladet i dets fulde bredde, men det er lidt vanskelig at styre i starten.

Mellemrummet mellem båndrullen og den plane anlægsplade benyttes når æggen skal være konvex. Så undgår man at kniven hugger i ben og knogler. Deraf navnet udbenerkniv.

Strygestål kræver også en kraftig modificering. Hvis det ikke slibes glat virker det akkurat som en grovfil og så er æggen ødelagt i det første strøg. Slibningen med smergellærred skal altid foregå på langs af strygestålet og strygestålet er ikke klar til brug førend det er glat som glas. Hvis man vælger et firkantet strygestål, har man mulighed for 2 overfladefinheder i samme strygestål.

Mvh. Christian

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også