De vise sten, udi ankring??

Hejsa..

Nu skal vi jo snart ligge på Sundet for anker og nyde sol, sommer og kaffe

Men vores Maxi 77 danser vildt i vind og strøm.. Selv over ved Thurøbund hvor der ikke er strøm..

Hvad er fidusen.. for vi har prøvet at smide en line mellem agter og ankerline for at ligge lidt sidevers (havde læst os til at det var godt)
Vi har smidt et simpelt drivanker ud,  i form af en spand i en line.. og  vi har selvfølgelig også prøvet bare at have anker ude, uden nogle krumspring..

Men lige meget hvad, så danser båden fra side til side.. Nok til at vi ikke har lyst til at sove i båden, fordi den nogle gange virkelig "tager fart" fra den ene side til den anden.

Har også prøvet at fiksere roret i forskellige stillinger.. men intet hjælper..

Danser alle både så meget, men det ser bare ikke ud af noget på afstand eller hvad..

Det er jo lidt skidt at skulle banke 4 pæle ned i sundet for at ligge fast..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsa.. Nu skal vi jo snart ligge på Sundet for... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen MiLady, nogle gange danser vi så meget at vi ved hvordan det er at stå på slalom ski.

Svendborg

hej har i prøvet at monter et lille trekantsejl fra bagstaget og med til cokpittet det kan holde båden i ro mår det er lidt vind
grunden er at den gire fra side til side er at der er mere luft modstand i forskibet end det er agter
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det er da også en mulighed Renek, især en Maxi har jo et meget vindfølsomt og højt fribord som vinden rigtigt kan lege med. Bare sådan en "lap" på en m2. kan gøre den store forskel
Det er rigtigt hvad ”rene” skriver om ”vindmodstand” -

Mange moderne sejlbåde har mere vindmodstand i forskibet, og derfor ligger de og sejler fra side til side, når de ligger for anker fra forstævnen.

Sejlbåde der kan rigge et ”ankersejl” op i agterstaget, eller sætte et mesansejl/papegøjesejl, kan ligge helt stille med anker fra stævnen.

Motorbåde som også har mest vindfang i forreste del af båden, vil også ligge og ”sejle” fra side til side – skære ud, fra side til side.

Du kan vende båden, og ligge med anker fra hækken – så ligger du helt stille og roligt. MEN hvis din båd har fladt og lavt agterspejl, kan bølgerne måske slå ind agterfra – så man skal naturligvis indrette sig efter hvad for en båd man har.

Den gamle klassiker ”The complete book of anchoring and mooring” af Earl Hintz har løsningen med to ankre:

Du skal ligge med to ankre i en vinkel på cirka 30 grader, så ligger du helt roligt.

Du skal først kaste anker som sædvanligt. Brug det almindelige ”store” anker. Når båden så skærer helt ud til den ene side, så lægger du dit lille ”frokostanker” ud hér.
Så holder du ankerlinen på dit frokostanker ret stram – og så har du tæmmet båden.
Det gør ikke noget at frokostankeret ikke holder alverden – det skal jo bare ”tæmme” båden.

Hvis du har motor, så kan du med fordel lægge frokostankeret længere ud, og mere op mod vinden, så vinklen mellem dine to ankre ligger er ca. 30-40 grader.

Fra Anders - Nu her på FORUM - jeg håber at mit indlæg er nyttigt.

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg synes det lød meget nyttigt. Det vil jeg prøve i Finngulf'en en dag. Der har vi oplevet lidt af det samme. mvh JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg tror jeg prøver at sætte anker ud fra agter.

Svendborg

Ellida har fat i det rigtige. Professionelt gør man flg. for at forhindre skibet i at dragge ankeret, hvilket kan ske når man ligger med et skib med højt fribord - f.eks en car-carrier. Efter at have ladet gå det første anker og det er strukket ud, firer man nr. 2 anker af, således, at det får fat i bunden. Det forhindrer så skibet i at skære ud, hvorved vind og strøm får en meget større påvirkningsflade, og igen kan få skibet til at drive for ankeret. Problemet med denne form for ankring er, at man skal passe på at kæderne ikke filtrer sig ind i hinanden, f.eks ved strømkæntring.

mvh
Claus

navigare necesse est
Hej Allesammen

Jeg siger tak for en god modtagelse af mit første indlæg her i forum.

Jeg er jo ny hér - og har i lang tid kigget med fra sidelinien. Jeg synes at I har en god tone - og jeg håber at jeg kan bidrage med en god idé en gang imellem fremover.
Hilsen Anders // "Ellida"

To ulykker kommer sjældent alene.
Min motorbåd har hus agterude. Det er altså dér, vindmodstanden er. Båden kan under visse forhold finde på at glide fra side til side. Det er naturligvis også galt, når vind og bølger ikke kommer samme sted fra. Og når der er bølger uden vind, for så lægger båden sig med siden til bølgerne, hvilket jo er aldeles ubehageligt.
Jeg forlænger ankerkæden foran. Derefter ror jeg bagud med det lille anker og sænker det ned det rigtige sted. Går så om bord og strammer forreste ankertrosse, indtil båden er spændt imellem de 2 ankre. Så ligger den roligt. Hvis vinden drejer, kan jeg blive nødt til at flytte det lille anker.
eller du kan forlænge foreste trosse så bakker du så langt du kan komme med fortrossen og smider agter anker og trækker dig frem til at du lægger som du vil
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis