VVS - Solvarme installations forslag !

Hejsa

Så er min plan tegnet ren og jeg har skrevet styreformen/programmet ned i ren tekst. Jeg laver det hele med en PLC så jeg har frie muligheder for fremtiden.

Diagram vedhæftet og styreformen beskrevet nedenfor. Jeg har ikke tænkt så meget i haner, snavssamler, vandpåfyld og den slags, men istedet holdt det simpelt med det minimum af kontraventiler, ventiler, pumper osv jeg anslå som nødvendigt.

Det er lavet som det er, da hele hus delen er bygget op og mit interface har derfor været røret til udhuset. Den oprindelige plan var et pillefyr....

[size=150]Beskrivelse[/size]

Komponent beskrivelser :
Ps – Pumpe solfanger kreds
Vs – 3 vejs ventil solfanger til enten buffer eller veksler
Ts - Temperatur i solfanger
Tbt – Temperatur føler i toppen af buffer tanken(udtag af varmt vand)
Tbb - Temperatur føler i bunden af buffer tanken(ved spiral)
Vbv – 3 vejs ventil varmt vand til huset fra enten veksler eller buffer.
Pv – Pumpe til levering af varmt vand til huset.
Tvvb – Temperatur i Varmt Vands Beholder(VVB)
Vvvb – Ventil på varmeforsyning til VVB
Vv – Ventil på varmeforsyning til VVB/solfangerkreds
Vb1 – Ventil bypass 1 ved gaskedel, lukker af for returvands(VVB kreds) gennemstrømning i kedel.
Vb2 – Ventil bypass 2 ved gaskedel, lukker af for returvands(varme kreds) gennemstrømning i kedel.
Vb1 – Ventil bypass 3 ved gaskedel, åbner for returvands forbi strømning ved kedel.

Styring af solvarme buffer samt varme derfra til huset
1.    Hvis Ts er 5gr højere end Tbb, starter pumpen Ps og Vs kobles ”solvarme -> buffer”.
2.    Hvis Tbt > 35gr, starter pumpen Pv og Vbv kobles ”buffervarme -> hus”. Samtidig slukkes strøm til gasfyr, Vvvb er lukket, Vv åben og gasfyr køres i bypass(Vb1 + Vb2 lukkes og Vb3 åbnes).
3.    Vvvb åbnes og lukkes efter behov, styret af Tvvb, altså hvis Tvvb < 55gr så åben Vvvb og ellers lukket.

Styring af solvarme - Direkte varmt brugs vand til huset
1.    1.    Hvis Tvvb < 55gr og Tbt < 35gr men Ts > 55gr, så starter pumpen Ps og Vs kobles ”solvarme -> veksler”. Derefter starter pumpen Pv og Vbv kobles ”veksler -> hus”, samtidig med at Vv og Vb1 i huset lukkes og Vvvb åbnes. Gasfyret kan her fint køre videre med at lave varme til radiatorer.

Styring af gasfyr generelt
1.    Hvis Tbt < 35gr og Ts < 35gr, altså ingen brugbart varmt vand i solkredsen, så køres der gasfyr drift i huset ved at Vvvb og Vv er åbne, der er strøm på fyret og gasfyr køres ikke i bypass(Vb1 + Vb2 åbne og Vb3 lukket).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan tilføje at jeg har en tråd her også, men søger flere inputs til planen !

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=121&t=7821
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
spændede projekt. Har selv solvarme til både gulvvarme og forbrug i sommerhus og er meget tilfreds.
Jeg har ikke gennemgået din plan i detaljer men kan se at du måske får et problem....
Dit gasfyr står til at køre så snart temp er under 35 grader i både VVB og solfanger - d.v.s at dit gasfyr vil vame din VVB op om aftenen/natten og når du vågner vil vandet være dejlig varme (lavet på gas) - selv hvs/nr solen kommer frem vil du ikke bruge denne varme da din VVB allerede er varm nok.... du bør derfor muligvis sikre at fyret kun tænder i bestemte tidsrum og evt. slukker ind i mellem - solvarme er mest effektivt hvis man har "tid" til at vente på at vandet varmes op - du risikere at dit gasfyr vil stå for den primære opvarmning og kun i sjældne tilfælde at din solvarme kommer til sin fulde ret.
det bedste er hvis man kan indbygge en lysføler og ur -  og ud fra disse input prioritere om den skal "satse" på solvarme eller tænde for fyret - dv.s i tiden 8-17 prioritere solvarme (og acceptere at temperaturen er lavere i dette tidsrum) og først efter 17 tænde for fyret hvis solen ikke har kunne klare jobbet....

Nu har mit eget anlæg ikke noget tilskuds varme (ren soldrift) man normal skal man have en VVB som er velegnet til solvarme kombineret med tilskuds varme - her har VVB 2 spiraller - en øvre og en nedre - solvarmen varmer den nederste spiral (koldeste område) og gas varmer kun den øverste del af VVB op - her ved sikres at man kan få glæde af solvarmen også selv om gasfyret har varmet toppen op

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale at se på hjemmesiden vvfs.dk - de er meget hjælpsomme og jeg var inden mit eget projektet på et "solfanger kursus" hos dem - måske de stadig har det...
Jeg er sikker på at Niels hos VVFS gerne vil tjekke dit setup - det gjorde de i hverfald den gang jeg lavede mit

Det der er lidt lige som at blive ringet op midt om natten af en telefon sælger !

Dette forum hedder for fanden da LAV DET SELV - er dit hoved en tom pap skal ?

For helvede jeg hader din slags !

Se mere på www.JegKanIkkeSkaffeKunderEntreprenør.dk - Vores arbejdsområder er så mange at vi ikke mestre nogle af dem(og meget mere) !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nå det reklame indlæg blev vist slettet !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af NielsChr på 05 jun 2010 18:09
spændede projekt. Har selv solvarme til både gulvvarme og forbrug i sommerhus og er meget tilfreds.
Jeg har ikke gennemgået din plan i detaljer men kan se at du måske får et problem....
Dit gasfyr står til at køre så snart temp er under 35 grader i både VVB og solfanger - d.v.s at dit gasfyr vil vame din VVB op om aftenen/natten og når du vågner vil vandet være dejlig varme (lavet på gas) - selv hvs/nr solen kommer frem vil du ikke bruge denne varme da din VVB allerede er varm nok.... du bør derfor muligvis sikre at fyret kun tænder i bestemte tidsrum og evt. slukker ind i mellem - solvarme er mest effektivt hvis man har "tid" til at vente på at vandet varmes op - du risikere at dit gasfyr vil stå for den primære opvarmning og kun i sjældne tilfælde at din solvarme kommer til sin fulde ret.
det bedste er hvis man kan indbygge en lysføler og ur -  og ud fra disse input prioritere om den skal "satse" på solvarme eller tænde for fyret - dv.s i tiden 8-17 prioritere solvarme (og acceptere at temperaturen er lavere i dette tidsrum) og først efter 17 tænde for fyret hvis solen ikke har kunne klare jobbet....

Nu har mit eget anlæg ikke noget tilskuds varme (ren soldrift) man normal skal man have en VVB som er velegnet til solvarme kombineret med tilskuds varme - her har VVB 2 spiraller - en øvre og en nedre - solvarmen varmer den nederste spiral (koldeste område) og gas varmer kun den øverste del af VVB op - her ved sikres at man kan få glæde af solvarmen også selv om gasfyret har varmet toppen op

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale at se på hjemmesiden vvfs.dk - de er meget hjælpsomme og jeg var inden mit eget projektet på et "solfanger kursus" hos dem - måske de stadig har det...
Jeg er sikker på at Niels hos VVFS gerne vil tjekke dit setup - det gjorde de i hverfald den gang jeg lavede mit

Hej Niels

Tak for svar og lyder spændende, jeg er ved at tygge mig igennem vvfs.dk - sikke meget info !!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja sitet henvender sig til gør det selv folket - og yder gerne rådgivning til lige dit anlæg også selv om du ikke køber hos dem - jeg tror de satser på god service giver kunder
Det kursus som de udbød den gang var under FOF for at holde deltager prisen nede - på kurset gennemgik vi dels de generelle virkmåde, men også hver enkelts anlæg blev gransket. vi var også et hold nede og besøge Batec fabrikken en week-end, hvor vi lavede vores egne solfanger paneler - lidt spøjst at være med til under kyndig veledning og med det rigtige udstyr - der er mange små detaljer som man opdager at de bruger - i dag ville jeg nok gå vejen med færdige rør
Det jeg jagter pt er udbytte kurver, jeg skal se hvad jeg får ud af installationen, især i vintermånederne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
om vinteren skal du ikke forvente at få noget videre brugbar energi ud af solvarme (december -> febuar) - mit er et "traditionelt" anlæg med plader - hvis du som de fleste gør i dag, bygger med rør, kan du få lidt mere ud om vinteren - men forvent ikke at du får varme tilskud som gør at du ikke bruger anden tilskudsvarme
- solvame er primært til forbrugsvand - dvs. bade og opvaske vand - evt. om sommerne kan varmen også bruges til at varme kælder, gulve m.m. op - det gør jeg i mit sommerhus hvor overskudsvarmen ledes dirrekte i beton gulv om vinteren vil du kun se et minimum af tilskuds varme og procentvis vil det kun være ganske lidt af ddet samlede varmebehov - solvarme er allerbedst til at minimere behovet for at have et fyr tændt fra april-Oktober - f.eks. hvis oliefyret helt kan afbrydes eller at man kan ungå at skulle fyre i brændeovn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis