Gearolie til Ariel.?

Hej, nu vi er igang med det engelske, så går jeg og eksperimentere med gearolie på min Ariel med Burman gearkasse type GB, i instruktionsbogen står det skal være en single SAE 40 olie, som jeg også startede med, men jeg synes gearskift gik lidt tungt, så jeg prøvede en lidt tyndere olie SAE 30, gearskift kører perfekt men så sviner den med olien, efter råd prøver jeg idag at skifte til det jeg bruger på min motor, Classic single 50 men hvad så med gearskiftet, single 50 olie er næsten lige så tyk som sirup..??

Men nu til spørgsmålet er der mon nogle moderne gearolier der ville være bedre, jeg mener det er vel ikke alt de var bedre til i 50`erne..

Mvh.ame
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Engelske motorcykler har altid haft ry for at være nogle "grissebasser" med olie, så det er ganske normalt  Om der findes en syntetisk skal jeg ikke kloge mig på !

V.h.  Håndværkeren
Hørensagen omkring gamle Land Rover går på, at gearkasserne i disse ikke er glade for moderne, syntetiske olier, som angiveligt skulle være agressive over for bronzebøsninger og andet i disse gearkasser.
Om det er røverhistorier ved jeg ikke, men det ville ikke være mit første valg, alene fordi de er optimeret til at være mest mulig letløbende, hvor evnen til at finde ud ved pakdåser og andre tætninger er øget.
Det har vi ikke så meget brug for på de ældre køretøjer.

Med venlig hilsen
ktm

ktm: Ja det er også hvad jeg har hørt at moderne olie skulle kunne angribe nogle af de legeringer de brugte dengang, nu har jeg skiftet til en single 50`er olie og gearskift kører ok selv med denne supertykke olie..

Mvh.ame

ame

Da jeg stod i lære var der en snedker-lærling som lige havde fået en splinter ny Thriumph Bornevile (tvivler på at det er stavet rigtigt)

En meget flot maskine som fik mund-vandet til at tap-løbe, den dryppede olie fra den allerførste dag, den havde kun kørt fra forhandleren af og til vores lærested, måske 10 km.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis