Haveskur i mursten - Må man det???

Hejsa folkens.. Jeg har nu fået hus og have i stor stil og nu kommer der sq en havetraktor og en Long John til.. Derfor vil jeg meget gerne have et halvstort skur, men gider ikke de dumme træskure der skal males og vedligeholdes når mursten er meget billige for mig. Jeg vil derfor gerne smide 9,9 m2 (det må vel ikke være større uden byggetilladelse) haveskur op med skur og dobbelt mur inkl hulmurs-insolering.... Det skal siges at skuret nok kommer til ligge tæt på skel, men har det betydning hvis skuret under 10m2?????

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener meget bestemt, at dú uden videre må etablere et antal "småbygninger" (er vistnok den officielle betegnelse) på maks 10 m2; kan ikke lige huske antallet, kan evt. afhænge af lokal-/kommuneplan.

Derudover må man som regel også opføre en bygning på op til 50 m2 uden byggetilladelse, men der skal afleveres en "Anmeldelse", som (hvis jeg husker rigtigt) skal indeholde tegninger over grundplan, facader, gavle samt placering på ejendommen og derudover beskrivelse af materialer og lignende. Den sendes til kommunens tekniske forvaltning, som så har 14 dage (muligvis mere) til at reagere, hvis ikke der kommer nogen reaktion kan du bare gå igang.

Ang. bygninger i skel, så er det ikke bygningens størrelse der er afgørende, derimod højden. Mig bekendt må du ikke bygge højere end 1,80 meter tættere end 2 meter fra skel; hvis du ønsker at bygge højere skal der indhentes tilladelse fra kommunen, og du bør også spørge om naboen vil give lov (har noget med at gøre, at hvis udsigten fra hans ejendommen bliver generet af din bygning kan give værdiforringelse på hans ejendom) og sørg for at hans tilladelse på skrift; ganske vist siger loven at en mundtlig aftale er ligeså gyldig som en skriftlig, men den SKAL kunne dokumenteres, derfor er det bedre på skrift.

 

Der burde ikke væe noget til hinder for at bygge det på fast fundament, hverken praktisk eller lovmæssigt. Men kontakt din kommunes tekniske forvaltning, de må kunne fortælle dig hvad du og ikke må; bed samtidig om et eksemplar af lokalplanen for dit område, her kan der muligvis være begrænsninger mht. til materialer, højde og andre ting.

 

jeg må sige det er nogle gode svar I har givet.. jeg vil give kommunen et ring og høre hvordan processeduren er ...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Skrevet af ulrik1983 på 04 jun 2010 12:11
Jeg mener meget bestemt, at dú uden videre må etablere et antal "småbygninger" (er vistnok den officielle betegnelse) på maks 10 m2; kan ikke lige huske antallet, kan evt. afhænge af lokal-/kommuneplan.

Derudover må man som regel også opføre en bygning på op til 50 m2 uden byggetilladelse, men der skal afleveres en "Anmeldelse", som (hvis jeg husker rigtigt) skal indeholde tegninger over grundplan, facader, gavle samt placering på ejendommen og derudover beskrivelse af materialer og lignende. Den sendes til kommunens tekniske forvaltning, som så har 14 dage (muligvis mere) til at reagere, hvis ikke der kommer nogen reaktion kan du bare gå igang.

Ang. bygninger i skel, så er det ikke bygningens størrelse der er afgørende, derimod højden. Mig bekendt må du ikke bygge højere end 1,80 meter tættere end 2 meter fra skel; hvis du ønsker at bygge højere skal der indhentes tilladelse fra kommunen, og du bør også spørge om naboen vil give lov (har noget med at gøre, at hvis udsigten fra hans ejendommen bliver generet af din bygning kan give værdiforringelse på hans ejendom) og sørg for at hans tilladelse på skrift; ganske vist siger loven at en mundtlig aftale er ligeså gyldig som en skriftlig, men den SKAL kunne dokumenteres, derfor er det bedre på skrift.


Mener at de 50 m2 kun gælder i landzone. I byzone er det 10 m2. Alt udover legehuse (4 m2 eller lignende) skal anmeldes til bbr.
Skrevet af Tusse67 på 06 jun 2010 07:33


Mener at de 50 m2 kun gælder i landzone. I byzone er det 10 m2. Alt udover legehuse (4 m2 eller lignende) skal anmeldes til bbr.

Jeg mener meget bestemt, at bladet "Gør Det Selv" for nogle år tilbage bragte en artikel hvor de gennemgik i reglerne, i forbindelse med et byggeri af en større carport (49 m2, næsten kvadratisk). Her nævnte de, at du må uden videre bygge 2 "småbygninger" på hver maks. 10 m2, og en op-til 50 m2 blot med anmeldelse. Om det så var til BBR eller teknisk forvaltning er jeg ikke sikker på, men mener at anmeldelse til BBR er hvis bygningen skal anvendes til beboelse.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også