belægning i indkørsel der krydser græsrabat

Jeg overvejer at etablere noget belægning i vores "sekundære indkørsel" som går op i min baghave var en vej bag min grund. På denne vej er der en ca. 2 meter bred græsrabat (eller skal man kalde det et fortov, det er i byzone).

Og nu er mit spørgsmål så: Må jeg som privatperson uden videre etablere en "stribe" (ca. 3 meter bred) belægning som krydser ovennævnte rabat/fortov, eller skal jeg søge kommunen om tilladelse? Belægningen jeg påtænker er de såkaldte "græssten", dvs. nærmest korsformede hvor midten af korset er hævet et par centimeter over resten; og hvor græsset dermed kan vokse mellem stenene som dermed bliver relativt diskrete.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er kommunens rabat, ville jeg ikke turde anlægge en sådan stribe.
Man må almindeligvis ikke etablere nye udkørsler osv uden tilladelse.
Desværre er jeg ret sikker på, at den går ikke.

Med venlig hilsen
ktm

Hmm, i så fald må jeg prøve at spørge mig for; men jeg ved at andre folk andre steder i kommunen har gjort det samme, tilsyneladende uden problemer.

Og ja, jeg regner med at det er kommunens område, på trods at det støder lige op til min ejendom og at jeg-så-vidt jeg har pligt til holde rabatter/fortove langs min ejendom, herunder ryde sne, slå græs osv.

Du skal under alle omstændigheder spørge kommunen om tilladelse. Hvis vejen er kommunal vil kommunen normalt forbeholde sig retten til at udføre arbejdet på din bekostning. Hvis det er privat/fælles vej vil du normalt selv kunne gøre. I de fleste tilfælde tillader kommunerne kun én indkørsel til en grund, men da den ikke ligger på samme side som din prmære og det lyder som om vejen ikke er særlig trafikeret tror jeg at du skulle have en chance for at få tilladelse.

mvh
gug

Vejen er så vidt jeg ved kommunal, der er i hvert fald ikke sat nogen skilte med tekster som "Privat vej", "Privat Fællesvej" eller lignende op. Selve vejen er en blind, ca. 5 - 6 meter bred og asfalteret vej; og ligger op til baghaven på flere huse, samt de bagerste boliger på et ældrecenter. Skal i øvrigt også nævnes, at der registret 3 husstande på vejen, men ingen af dem ligger med facaden mod vejen; disse er en del før nævnte ældrecenter. 

Alle haver som støder op til vejen er lavet med et "hul" i hækken eller hegnet, det ene sted har man sågar etableret en garage lige i skellet til vejen. Og det jeg ønsker at lave, er blot en lidt bedre mulighed for at komme ind, da området er lidt stejl, og jeg bl.a har min campingvogn stående i haven (naturligvis med behøring afstand til skel, stillet på stabilt underlag (fliser) osv.), og netop her kan det nogen gange knibe med vejgrebet.

Under alle omstændigheder vil jeg tage en snak med "Teknisk Forvirring" (øh. forvaltning) på Mandag, og forelægge dem situationen.

ulrik.

Med hensyn til vejgreb på din ind-køsel/fortov kan du købe nogle specielle beton elementer til indkørsel der er beregnet til at så græs i så det falder naturligt ind i omgivelserne.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 14 jun 2010 18:28
ulrik.

Med hensyn til vejgreb på din ind-køsel/fortov kan du købe nogle specielle beton elementer til indkørsel der er beregnet til at så græs i så det falder naturligt ind i omgivelserne.

M.vh. maskinsnedker.

Det er jeg godt klar over, det var også dem jeg havde tænkt mig at bruge.

ulrik 1983

Supert de gir' et godt vejgreb og er ret flot etableret.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis