Kobber "Varme fanger" til brændeovn

Hejsa,

Jeg sidder og spekulere lidt over om det mon er muligt at flytte varme rundt i huset, fra Brændeovn, via den gamle radiator installation fra oliefyret, der er pillet ned nu.
Det jeg haved forestillet mig er at ud nyttet den meget høje varme der er lige bag brændeovnen nor den kører, jeg har en termostat på en ventilator der starter på 35 grader.
Måden jeg havde tænkt mig at gøre det på er at lave en Kobber omvendt radiator, som jeg kan cirkulere vand i, og indsamle noget af varmen og så sende den rundt i radiatorene. Jeg skal vel bare bruge varme fangeren og en cirkulations pumpe, en expansions beholder er vel ikke nødvendigt når vandet ikke kommer til at koge.

Kig evt på billedet, så hvis "kobber varme fangeren" hang over og bagved oven, samt evt hen langs røgrøret. Se billede.

Jeg ved at kobber er dyrt, men det ville jo være relativt billigt at sprede varmen i huset.

mvh
Lasse.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er begrænset hvad du vil få ud af det. en snegl ind i ovnen vil lave mirakler. ekspansionsbeholder er nødvendig da vand udvider sig ved temperatur ændring. Overtryks ventilen skal tage eventuel kogning.
Hvis du insisterer så kan du bruge en almindelig enkelt pladet radiator der er sort så den tager bedre imod strålevarmen.

Jacob
Skrevet af MBfan på 04 jun 2010 17:29
Hvis røgrøret er meget varmt, kan man også tage noget varme derfra. Det skulle være relativt simpelt at vikle noget kobberrør omkring røgrøret og lodde det fast med slaglodning.

Det tror jo nok lige han skal tage en snak med skorstensfejeren om først.
jeg tror også den løsning med at tage varmen fra røgrøret er bedst. Professionelt hedder en sådan economiser eller røgkøler. Skorstensfejeren en vil kun klage hvis han ikke kan rense dit røgrør eller du tager for meget varme fra røgen så den bliver for kold og kendenserer i skorstenen og laver løbesod. Der er en gut herinde der har svejset sådan en til sit pillefyr. Du må selv lede efter hans røgkøler
noget andet. Ved ikke hvor klogt d r at benytte kobberør i forbindelse med jern da der opstår galvanisk tæring af jernet= din brændeovn. Ville selv lave røgkøler af stål så dette undgås
Øhh.. Nu har jeg oprettet en bruger herinde for at skrive denne lille tilføjelse...

Det kan du godt, men vandet må ikke overstige 60 pga. ironisering.. Men hvorfor ikke bare invistere 10000-15000 og købe en godkendt brænde ovn med vandgris.. Så får du både hyggen, convektion varme og varme i rørene i radiatorene.. De penge kan du hurtigt hente på varme regningen.. Ved der ligger en forhandler i skjern...

Du har ikke skrevet hvad du har af varme nu? men kan anbefale at tilslutter direkte på retur løbet til fyret.. Så du varmer på retur vandet inden det varmes helt op af anden varmekilde oile/naturgas.. fjernvarme kræver en varmeveksler hvis du ikke allerede har det på dit fjernevarmesystem.. Gør du det på denne måde og uden termostat vil det nærmmest svarer til at lægge en af dine radiatorer på et bål og vandet vil med fuldt flow aldrig komme over 60 grader hvis du undgår at fyrre for hårdt.. ekspansions beholderen skal bruges i alle tilfælde..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis