Hvordan laver jeg 12 V i min campingvogn ?

Hej

Ja er nybegynder inden for camping og er ved at finde ud af
hvad min Hobby Excellent 510 årg. 1995 mangler for at
gøre vores ture behagelige.
Jeg mangler strøm når jeg ikke holder et sted med 230 V
blæser til gasovnen og køleskabet og lidt lys samt vandpumpen
kører på 12 volt så vil gerne have sat et bil batteri og en lader i så
jeg kan campere et par dage.
Skal lige siges at køleskabet også kan køre på gas og det vil jeg
nok bruge hvis jeg ikke har 230  volt.

Hilsen Jan
50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have et batteri i, skal du ikke købe et "bil-batteri" fordi det er beregnet til at give høj strøm i kort tid.. til at starte din motor.
Du skal kigge efter et forbrugsbatteri f.eks. et AGM batteri som ikke kræver vedligeholdelse og så kan det tåle at give strøm i lang tid..
Men du skal jo til at beregne hvor mange watt du bruger i timen når du ikke er tilsluttet lysnet (230 volt).
Det er en god ide at bruge gas til dit køleskab. faktisk er det det der giver mest kulde..
Hvis du skal sætte en god lader i, skal du kigge efter en ctek .. det er kvalitet som ikke ødelægger dit batteri.
Men du kan også smide en ledning fra bilen til batteriet så lader du når du kører...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej

Tak for input,  er godt klar over det med batteriet.
Køber et batteri der forbrugsbatteri og ikke startbatteri,
men mit problem er hvor jeg skal slutte det til ?
For det der kører på 12 V får jo strøm fra en omformer
og er ikke sikker på hvor jeg skal slutte det til uden
det skader batteri eller andet i campingvognen.

Hilsen Jan
Du skal helt klart have de to forskellige 12V forsyninger adskilt, så kun en af dem kan anvendes på et givet tidspunkt. Det kan laves med elektronik, der aktiverer et relais, men kan også helt simpelt laves med en omskifter, som du betjener mekanisk og som har en stilling, der hedder 'Net' henholdsvis 'Batteri'.
Hold dig til 220 v
det må du begrunde.!! For det er fedt at kunne få alt til at virke uden at skulle være klistret til en stikkontakt. det er jo lidt ideen i camping

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej

Har fundet ud af at den nemmeste og nok også billigeste måde
er at sætte batteriet til det stik der normalt sidder i bilen.
Så køber et forbrugsbatteri og et 7 polet hun stik og kobler det sammen
så jeg har strøm i campingvognen.
Og jeg kan heller ikke se nogen grund til at nøjes med 230 volt
er jo rigtig mange campingvogne med både 230 og 12 volt.

Hilsen Jan
Du må under ingen omstændígheder sætte batteriet direkte til campingvogne, det direkte farligt da der ingen sikringer er som vil springe i tilfælde hvis der sker en kortslutning på 100 ampere.
Husk jo lavere spænding jo højere Ampere for at kunne levere den samme effekt,.
Hvis du skal bruge 12 v så køb en 12v 6A lader og sæt en køler på fra en computer så sæt den foran campingvognen.
Preben
Hej PE

Havde nu heller ikke tænkt mig at sætte ild til min
campingvogn så selvfølgelig skal der sikring på.

Der er også en sikring på 12 volts delen i vognen.

Køber en intilligent lader så jeg kan lade batteriet
op uden at ødelægge noget.

Hilsen Jan
Uha hvor folk gerne risikerer meget.
For det første skal du være opmærksom på at akkiumulatoren SKAL være af marinetypen da der ved opladning af akkumulatoren opstår knaldgasser som ledes ud i det omgivende område med fare for antændelse og eksplosion til følge. Marine akkumulatorer er lukkede akkumulatorer der har en slange fra batterikassen der leder knaldgasserne ud i det fri hvor de er ufarlige.
Dernæst skal du huske at strømmen ved 12V er ca 20 gange større end ved 220V hvorfor samme brugsgenstand skal have større ledningskvadrat på 12v end på 220V.
Endelig som det allervigtigste skal du være klar over at det er drønulovligt og forbudt at lave installationer selv i campingvogne, faktisk endnu mere end i dit eget hus, specielt da 12V installationer ofte kan være meget mere farlige end 220V, både på grund af den meget større strømstyrke (som er den der dræber) men også fordsi det er jævnstrøm. Det SKAL være en fagmand der laver det iflg. loven. Hvis du alligevel vælger at lave det selv, ville jeg hvis jeg var dig lade være at melde det til forsikringen hvis noget går galt, brand eller andet som kan skyldes installationerne, da du så vil få en bøde i stedet for erstatning.

 Man skal ikke benytte projektiler af geologisk oprindelse såfremt man selv bebor transparente domiciler!

Hej
Der  I K K E   nogen regler eller begrænsninger for hvem der må lave 12 V. installationer i en campingvogn - det kan du blot gøre hvis du har lyst, men det kræver både viden, evner og megen omtanke at gøre det "RIGTIGT" og "UFARLIGT
"
Kabler skal dimentioneres rigtigt fordi der i en campingvogn kræves toleder system for ikke at skabe tæring i karosseriet
Drejer det sig derimod om  220 V er det en helt anden sag - det bør  KUN  udføres af nogen som har fulstændig styr på det - autoelektrikkere - campingvogns værksteder eller "rigtige" elektrikkere.
 
Specielt skal man passe meget på halogenlamper fordi de har et ret højt strømforbrug ved 12 V og derfor udvikler de også meget varme - og frem for alt   Sæt sikringer på alt !!!!

Til dit spørgsmål om hvordan kan jeg fortælle at vi tit monterer batterier i campingvogne med automatik omskiftning og ladere til 220 V sådan så det hele passer sig selv
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis