Kalk dræber

Hvad er den bedste måde og holde sine rør fri for kalk.
Jeg har læst lidt op på det på nettet men kan ikke rigtigt se den røde tråd i det.
Skal man bare købe et par magneterne til 199 i jem og fix og sætte på vandrøret eller skal der mere til , i så fald hvad vil i/du anbefale at sætte på og en stor til er også hvad det koster og om man kan lave det selv  osv
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Morten/mariager på 01 jun 2010 21:29
Hvad er den bedste måde og holde sine rør fri for kalk.
Jeg har læst lidt op på det på nettet men kan ikke rigtigt se den røde tråd i det.
Skal man bare købe et par magneterne til 199 i jem og fix og sætte på vandrøret eller skal der mere til , i så fald hvad vil i/du anbefale at sætte på og en stor til er også hvad det koster og om man kan lave det selv  osv


Jeg går selv og overvejer om jeg skal installere en decideret "water softener". Men de koster typisk over 10000 kr og der skal hældes salt på, ligesom en opvaskemaskine. OG ... jeg TROR at de i Danmark kun er godkendt til at bruge på det varme vand. Nogen der kan sige mere om det? Hvis man indstallerer regnvandstanke, så er der ikke kalk i (da det ikke er løbet igennem jorden), men til gengæld er det ikke tilladt at bruge til andet end toiletskyl og tøjvask ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det ser da meget spændende ud. Generelt er jeg noget skeptisk, men jeg er lige ved at læse den her (som de selv linker til): TI undersøgelse

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Se også tidligere tråd her

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/3284/afv/topic


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Og check evt den her 54 sider lange rapport fra miljøministeriet ...

87-7972-346-2.pdf

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Én gang om året gør jeg følgende

lukker fjernvarmen, kobler mig på med min pumpespand, fylder ca 12 ltr 30% saltsyre i spanden også får det lov at cirkulere 1-1½ time, og jeg kan sige dig at der er meget slam og kalk i radiator, rør og veksler men det kommer ud.

Så er der ren røv at trutte i :-)

Køletekniker & Energiteknolog.

Skrevet af [email protected] på 03 jun 2010 22:57
Én gang om året gør jeg følgende

lukker fjernvarmen, kobler mig på med min pumpespand, fylder ca 12 ltr 30% saltsyre i spanden også får det lov at cirkulere 1-1½ time, og jeg kan sige dig at der er meget slam og kalk i radiator, rør og veksler men det kommer ud.

Så er der ren røv at trutte i :-)


I centralvarmesystemet? Kalk burde jo ikke være problemet, så længe det er det samme vand der cirkulerer - for så bliver der jo ikke tilført kalk udefra. Det vi taler om her er hvad man gør med den kalk der afsættes i de rør som påvirkes af vandværksvand, og de flader som vandet kommer i berøring med når det kommer ud ... Jeg synes det er fint med at "spalte kalken", hvis det ellers virker. Jeg har hørt flere sige det med at "nogen steder virker det, andre steder virker det ikke". Jeg tror det er i tilfælde med systemer der virker med magnetisme, idet der ikke er noget der er magnetisk, bortset fra JERN, så hvis der kun er lidt jern i vandet, vil en magnet sikkert ikke have så stor indflydelse. Derimod er der de kalkspaltere som skulle virke ved ultralyd. Det kunne være spændende med følgende undersøgelse: Lav et rørsystem på vandværksvand, som deler sig i tre grene (evt flere). På hver gren sættes en vandvarmer, og f.eks. et sted som drypper på en overflade. Den første gren sættes der ingen ting på, den næste en magnetisk kalkspalter, og den sidste en kalkspalter med lydbølger. Efter en periode undersøger man så rør, vandvarmer og den udsatte overflade, og ser om der er nogen forskel i påvirkningen. Det kunne være spændende at teste en af de magnetiske kalkspaltere med kemisk rent vand, tilsat kalk (dvs uden jernpartikler), for at se om jernindholdet i vandet har betydning for hvorvidt denne type kalkspalter virker, eller ej.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er en kemiker i USA som har sat en side op med en masse information. Her er et link indtil en af siderne, derfra kan man klikke sig selv videre til andre sider:

Chem1.com

Det er nemt nok at finde eksempler på folk der "attesterer at det virker", men det kan enhver jo sidde og skrive. Jeg savner en seriøs undersøgelse der endeligt bekræfter: Virker det, eller virker det IKKE ...


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

det kunne være fint at montere "kalkspalter" på indgangsrøret
men jeg tyder på at prisen er noget pepret og kræver vvs mand.
med mindre man er lidt fingersnild
hvis den er effektiv er den tjendt hjem efter nogle år.!
hvis man undgår edikesyre eller andet afkalkning middel.
og der er mere "gemtræk" i rørene.
og der går længer tid i mellem afkalkning af kaffemaskine.!
og andre "kogene" apparetter.?
Skrevet af hans2.hansen på 05 jun 2010 03:05
det kunne være fint at montere "kalkspalter" på indgangsrøret
men jeg tyder på at prisen er noget pepret og kræver vvs mand.
med mindre man er lidt fingersnild
hvis den er effektiv er den tjendt hjem efter nogle år.!
hvis man undgår edikesyre eller andet afkalkning middel.
og der er mere "gemtræk" i rørene.
og der går længer tid i mellem afkalkning af kaffemaskine.!
og andre "kogene" apparetter.?


Ja ... HVIS det altså virker. At være, eller ikke være ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis