SOL LUFT FANGER ??

Efter at have surfet rundt på nettet, har jeg besluttet mig at lave en selv men er dog lidt i tvivl om de forskellige metoder. 1. tomme dåser metoden, eks. laver jeg en med 64 tomme dåser 8*8 maler dem sorte, Hvad er så bedst at "serie" forbinde dåserne eller "parallel" forbinde dåserne ?? 2. kan man evt. bruge spiro rør istedet 3. montere en sort metal trapez plade istedet for rør eller dåser. Ser frem til at høre hvad du/i har at sige til mine spørgsmål, hører desuden gerne om andre metoder og løsnings forslag. Mvh Christian
53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør serieforbinde dem. Ellers vil luften bare tag den nemmeste rute igennem systemet.

Jeg ville bruge en trapezplade, jeg har ikke set nogen tal som tilsiger at dåserne virker bedre. Det kan være pladen er lidt dyrere end panten, men der er ikke så meget besvær med at vaske, affedte, male og samle etc. (medmindre man synes om besvær altså, så er det jo den rigtige vej at gå)

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den største fordel ved at bruge dåserne er helt sikkert at de skal tømmes før de kan bruges
Dåsepant er forresten ikke indført her i Jylland endnu, vi henter dem syd for grænsen...

/ Claus

Jeg har lige fået 1000 tysker dåser (Godt man har en lade, damm det lugter )

Byggede en lille test solfanger sidste år, med 80 dåser og den kommer NEMT op på 70-80 grader med en indblæsnings temp på ca 5 grader under den varme der er i solfangeren...

Fordel ved de dåser er at laves det rigtigt, så drejer luften rundt når den suges igennem kassen, derved rammer den indersiderne af dåserne og optager god varme....

Er nu gået i gang med 3 x 220 dåser fangere som skal op på selve huset.....


1/2L dåser er self de bedste, knap så mange der skal samles, jeg samler dem med super attack, ligger bare dåserne ned, drypper en lille klat lim i samlingen, og så siver det selv rundt, 10 sekunder efter sidder de MEGA godt sammen..

Har haft testet med både frost og varme samlet 4 dåser og så smidt dem i både fryser i 1 døgn, samt 2 timer ved 200 grader i ovnen i 5 timer, de holder fint sammen..

Nu skal der bare bygges en styring og så køre bussen vidst

/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvis du skal bruge en styring og kan bruge en loddekolbe kan jeg sende dig tegning og komponent liste samlet pris er ca 40,- +moms og fragt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af sonnerup på 01 jun 2010 13:11
hvis du skal bruge en styring og kan bruge en loddekolbe kan jeg sende dig tegning og komponent liste samlet pris er ca 40,- +moms og fragt


Elers tak Den styring jeg skal bruges bliver bygget med en Arduino, det burde ikke være så galt men tak for budet... /mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
har selv tænkt på at prøve at lave en kasse hvor jeg vil bruge et tophængt vindue 147x136 og så satte en isoleret bund på inden man prøver at bygge det helt store... i siger at skal lave dåserne så luften cirkulere en hvordan???

hellere skide det ud end at smide ud..

mkh

kan høre du ved lidt om en arduino

og jeg gå og overvejer om man skal købe en og hvilken kan du hjælpe lidt der

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Skrevet af Glasius på 29 jun 2010 14:47
mkh

kan høre du ved lidt om en arduino

og jeg gå og overvejer om man skal købe en og hvilken kan du hjælpe lidt der


Så meget ved jeg nu heller ikke om Arduino, men du kan kigge lidt på flg sider, og så ville jeg nok vælge et starter kit hos let-elektronik...

http://www.let-elektronik.dk
http://arduino.cc
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=666
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
emnet har været oppe en del gange her på lav det selv, så i skulle nok kunne finde en masse spændende om det herinde. Også links til diverse hjemmesider. Bla til et firma i usa eller var det australien der simpelthen masseproducere dem af brugte øldåser.

Jeg så også en video på youtube hvor de skaf bunden af dåsen, varmede den åbne bund i kogende vand og pga udvidelsen passede den over toppen af den næste dåse, og efter afkøling sag den super godt fast.

mange gjorde også meget ud af at få lavet hullerne i bunden af dåserne så de skabte cirkulation af luften...

men søg og i vil finde

mvh jan
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også