Køle/fryse skab køler ikke nok og kommer med klik-lyde.

Hej alle sammen.
Håber der er et klog hoved som kan hjælpe mig.

Jeg har et ca. 7 år gammelt Atlas/Elektrolux KF 2656 køle/fryse skab, som jeg har været glad for indtil for nogle måneder siden.

Skabet begyndte dengang at komme med klik-lyde i perioder. Det er virkelig træls at høre på. Har haft skabet ude og gøre det totalt rent bagpå, men det har ikke hjulpet.

For sådan ca. 14 dage siden opdagede jeg at skabet ikke kølede som det ellers altíd havde gjort. Fryserdelen virker upåklageligt.

Selvom jeg har skruet termostaten op på max = 6, kommer temperaturen ikke under 7-8 grader i køleskabet. 
Temperatur-testen er foretaget med et digitalt termometer i et glas vand.

Mit spørgsmål er så.....Kan man komme de klik-lyde til livs, og hvad kan det skyldes???
Er termostaten gået sig en tur, eller er kompressoren gået? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kompressorenheden, der hele tiden slår til og fra, du kan høre. Vil gætte på det enten er termostaten eller at der mangler kølemiddel i systemet.

DoGK

DoGK

Kommer lige med et hurtigt gæt, jeg tror næppe at det er kølemiddel for der er som regl ikke lavtrykspressostat på et alm køleskab. jeg hælder nu mere til at det er start eller drift kondensatoren der er blevet tør, hvis du finder den rette at købe en ny af koster den mellem 80 og 150 kr.

Køletekniker & Energiteknolog.

Skrevet af [email protected] på 15 jun 2010 23:11
Kommer lige med et hurtigt gæt, jeg tror næppe at det er kølemiddel for der er som regl ikke lavtrykspressostat på et alm køleskab. jeg hælder nu mere til at det er start eller drift kondensatoren der er blevet tør, hvis du finder den rette at købe en ny af koster den mellem 80 og 150 kr.

Hmm.. Det er vist sjældent der er en kondensator på et alm køleskab i nyere tid..

Der er som jeg ser det 2 muligheder..

1. din kompressor bliver for varm og kobler ud på termosikringen, det kan skyldes 2 ting, enten at der ikke kommer luft nok til kompressoren, eller der er en fejl i selvekompressoren..

2. det er dit start relæ eller PTC alt efter model, som ikke fungerer som den skal, den kan skiftes, og koster ikke meget..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis