Sod på mursten fra nedbrudt skorsten

Hej

Jeg har i dag nedtaget en gammel skorsten i vores stue. Stuevæggen har også fungeret som den ene side af skorstenen. Derfor er væggen nu MEGET sodet til der hvor skorstenen har været. Planen var at jeg ville pudse vægen op. Men jeg har ladet mig fortælle at soden har det med at trænge igennem og give skjolder på den færdige overflade.

Derfor har jeg brug for et godt råd i forhold til fjernelse af soden. Jeg havde tænkt mig at skrape det af så godt jeg kan med en spatel, men det er nok ikke tilstrækkeligt. Findes der et middel der kan opløse, eller måske forsegle soden?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud med stenene, ind med ny, start fra bunden!

Er der sod i stenene vil det med stor risiko trække ud gennem pudsen. Det har jeg set i kælderen hvor jeg bare ompudsede muren ved siden af skortstenen. Og skorstene har ikke været brugt i ca. 40 år.


 

Skrevet af Decollage på 29 maj 2010 22:41

Ud med stenene, ind med ny, start fra bunden!

Er der sod i stenene vil det med stor risiko trække ud gennem pudsen. Det har jeg set i kælderen hvor jeg bare ompudsede muren ved siden af skortstenen. Og skorstene har ikke været brugt i ca. 40 år.



Det er en bærende væg, skorstenen har været placeret lige midt i huset. Er der nogle problemer i at "skære" huset midt over på den måde?
Hej
Jeg havde samme problem, jeg sandblæste stenene, og fugerne helt rene for sod.
Soden var trukken lidt ind i stenene, og længere ind i fugen, men med en kraftig sandblæser, er det intet problem.
Men det sviner jo en del, med sådan en gang sandblæsning

Men her 7 år senere, er der ikke skyggen, af sod på den hvide tapet

mvh jens
Skrevet af PeterOdk på 29 maj 2010 22:56

Det er en bærende væg, skorstenen har været placeret lige midt i huset. Er der nogle problemer i at "skære" huset midt over på den måde?
Kun hvis den har haft en stabiliserende effekt...

jeg lave det samme og fik det råd at man skulle sætte sølvpapir op først og det har holdt det tilbage i 3 år nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis