Hakkebræt??

Hej.
Har tidligere lavet en tråd om beklædning af gavle (synes ikke lige jeg kunne finde den igen, så starter en ny).

Jeg har lige beklædt min gavl med hardiplank på klink, og skal så til at sætte underbeklædning op. Har selvfølgelig ikke tænkt over at der er en masse kileformet åbninger, når jeg sætter brættet indpå. Mit spørgsmål lyder så på, er den eneste måde at få det tæt, at lave det som hakkebrædder, eller kan man få noget gummibånd eller lign.?

hjælp hjælp hjælp
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Morten-zoega

Hej Morten.

Prøv at kikke på mine indlæg til højre på siden, der skulle dine indlæg gerne være, prøv om det ikke skulle virke.

Klemlister mon ikke du kan bruge sådan nogle?

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Koludabyg på 29 maj 2010 21:44
Normalt laves det omvendt for at undgå netop dette, du kan ikke skære din gavlbeklædning så underbrædder kan løbe hen over beklædningen.

Det er underbrædderne jeg tænkte på at skære som hakkebrædder. Men det
er måske også det du mener?
Hvad med at skære 8-10 mm af gavlbeklædningen ude i siden, så underbrædderne kan lægges op under??


Skrevet af maskinsnedker på 29 maj 2010 20:50
Morten-zoega

Hej Morten.

Prøv at kikke på mine indlæg til højre på siden, der skulle dine indlæg gerne være, prøv om det ikke skulle virke.

Klemlister mon ikke du kan bruge sådan nogle?

M.vh. maskinsnedker

Jeg bruger klemlister til at monterer hardiplank på. Men derfor er der jo en trekantet åbning ved hvert bræt hele vejen op.
Troede egentlig man kunne få noget gummibånd eller lign.
Underbrædder monteres først, herefter gavlbeklædningen som render op til underbrædderne.

Dette giver ikke problemer med "huller" mellem underbrædder og gavlbeklædningen, med mindre underbrædderne også er udført som klinke beklædning...
Annonce
Ja, det har jeg desværre fundet ud af på den hårde måde
Men hvis jeg sætter lister op og holder en planke op langs siden, kan jeg jeg strege af med en blyant hele vejen op, og så skære det af så underbrædderne kan løbe ind bagved.
Det er godt nok lidt arbejde i det, men bliver nok det pæneste.
Hvad siger du til det forslag, eller har du kun hovedrysten tilovers? hehe
Det er præcis det jeg ville gøre, og forslog længere oppe i tråden, op med en liste eller skinne som land også skære det pænt med en rundsav så underbrædderne lige passer over beklædningen...

Er helt klart både hurtigere og nemmere.
Var så lidt...
Skrevet af Morten-zoega på 30 maj 2010 14:10
Ja, det har jeg desværre fundet ud af på den hårde måde
Men hvis jeg sætter lister op og holder en planke op langs siden, kan jeg jeg strege af med en blyant hele vejen op, og så skære det af så underbrædderne kan løbe ind bagved.
Det er godt nok lidt arbejde i det, men bliver nok det pæneste.
Hvad siger du til det forslag, eller har du kun hovedrysten tilovers? hehe

Ja det er bare frem med andenæbbet og strege op ligesom når man skal tilskære fodpaneler til et ujævnt gulv :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis