fingersamling af bordplader

Hej alle,
Jeg er helt ny her, og een af mine opgaver er, at lave to endesamlinger med fingre (ikke svanehaler) på min kommende køkkenbordplade. Den bliver enten 30 eller 37 eller 40mm tyk, og skal så være broformet, med lige fingersamlinger, eller box joints, som jeg har set det også kaldes.
Jeg blev mildest talt paf, da jeg så priser på bearbejdning af bordplader. Derfor tænkte jeg: Nul putte, dét giver jeg simpelt hen ikke, de må da være stive.
og:
Arh, dét må man da kunne selv, hvis man har god tid.

Så nej, det bliver ikke noget med at spørge en lokal snedker, om han vil gøre det billigt, for jeg vil selv.
Jeg har derfor en fornuftig overfræser, stemmejern, og en del andre ting, man kunne komme ud for at bruge. Da jeg er ny i overfræsere, synes jeg, at jeg lige vil nævne det. Men jeg har øvet mig lidt på noget resttræ, og kan fint fase kanter af, fræse hulninger til at lægge stålstænger i (til varmeaflastning), skære og fræse ud til vask og indbygningsas, samt lave egne listegreblågefræsninger, fræse paneler og udfræsninger til ledninger i samme. Men jeg vil også gerne fræse til en lang aluliste i midten af fronten af bordpladen (det er en anden opgave).
Nej, jeg har ikke en 1.000.000 til rådighed, så det må kunne gøres godt med mindre.
Jeg skal selvfølgelig øve mig en del gange, før end jeg går amok på en dyr bordplade.

Jeg vil også lige nævne, at jeg har sat køkkener op før, med et ret pænt resultat (synes jeg, he he).

Gode råd og forslag søges derfor

M.v.h.
Redfox.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har samlet plader med overfræser og såkaldte fisk. Box joints eller sommerfugle holder pladen sammen med en stor styrke men det er fiskene eller dyvlerne der styrer samlingen. så jeg vil anbefale en kombination.

Du skal lave en skabelon til de der box joints.

Jacob
Med skabelon mener jeg en +8mm  plade hvor du har skåret skabelonen til det hul du skal fræse i bordpladen for at få plads til din sommerfugl samling. Jeg har fundet ud af at det jeg kalder sommerfugl samling kalder andre en sløjfesamling eller noget helt tredje og det er langt fra en bos samling som jeg ikke tror du kan bruge på en bordplade.
Det er sådanne 2-3 jeg mener du skal bruge. http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/moebelbeslag/moebelbeslagdiverse/pladesamlebeslag/bordsamleforbindelse/?rel=topsale

Jacob
Hej Jacob,
Mja, det er ikke lige sommerfuglesamlinger af vandret liggende plader jeg mener, men en u formet samling af tre stykker, og så vendt på hovedet, som en bro. Disse to lange samlinger, skal fingersamles, eller boxjoints, som det vist kaldes på engelsk.
Nå, men det er lidt inspiration til at lave disse to lange fingersamlinger, som bliver 61+62 cm lange, een i hver ende af bordet.

M.v.h.
Redfox
hej Redfox de box joint er ikke svære at lave
allernemmest hvis du har adgang til båndsav (med de storeplader)
men kan laves med en fin håndsav beregnet til langsskæring ( på engelsk dovetailsaw)
og enten Stemmejern og/eller en løvsav + en opmærkningslære
linial + skarp skalpelhobbykniv+ blokhøvl + hammer + træklods
og en save lære hvis du ikke kan save præcis + en vinkel / vinkel klods til at føre
opstregningen omkring hjørnet og videre på næste side af pladen

husk nu at den vandrette plade skal slutte med en finger yderst i hver side
det ser pænest ud

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Ja der er fingersamlinger det helt rigtige. box joints er noget andet tror jeg.

Jacob
Hej Høvlebænk,
hvis det ikke er for meget, vil jeg gerne bede om en arbejdsgang og sådan. Jeg har jo ikke prøvet sådan noget før, og det er på høje tid
M.v.h.
redfox.
Man kan også bruge en overfræser.
lav en skabelon med den rette størrelse finger og læg de to plader 1 finger forskudt. så passer de perfekt sammen. nøjagtigt som hvis du søger på dovetail jig. samme princip men en almindelig not fræser i fræseren.

Jacob
Jacob fingersamlig hedder boxjoints på engelsk du kan see eksempel her fra en enlænder der laver styrkesamligning
på begge samlinger han har dog to special Jiiigs så han kan lave dem med fræser og bordrundsav
http://woodgears.ca/dovetail/index.html

du kan gøre ligesom Jacob siger med en not fræsejern og skabelon
men du skal stadig mærke op så du kan lave den korrekte dybde/længde på fingerne
og have et stykke stræ bagved for at undgå at det splinter på bagsiden
og du skal stå og balancere med maskinen og skabelon på den smalle kant

men hvis du vil gøre det med håndkraft skal jeg se om jeg kan skrue en billedbog sammen til dig

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej begge,
Jo, det lyder godt, det vil jeg skam gerne se! (Det haster ikke, da jeg skal lave det i sensommeren, men gerne vil øve mig grundigt først).
ps: jeg har ikke fundet en skabelon der passer, og ej heller een, som koster under en jetjager.

m.v.h.
Redfox
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis