fingersamling af bordplader

Hej alle,
Jeg er helt ny her, og een af mine opgaver er, at lave to endesamlinger med fingre (ikke svanehaler) på min kommende køkkenbordplade. Den bliver enten 30 eller 37 eller 40mm tyk, og skal så være broformet, med lige fingersamlinger, eller box joints, som jeg har set det også kaldes.
Jeg blev mildest talt paf, da jeg så priser på bearbejdning af bordplader. Derfor tænkte jeg: Nul putte, dét giver jeg simpelt hen ikke, de må da være stive.
og:
Arh, dét må man da kunne selv, hvis man har god tid.

Så nej, det bliver ikke noget med at spørge en lokal snedker, om han vil gøre det billigt, for jeg vil selv.
Jeg har derfor en fornuftig overfræser, stemmejern, og en del andre ting, man kunne komme ud for at bruge. Da jeg er ny i overfræsere, synes jeg, at jeg lige vil nævne det. Men jeg har øvet mig lidt på noget resttræ, og kan fint fase kanter af, fræse hulninger til at lægge stålstænger i (til varmeaflastning), skære og fræse ud til vask og indbygningsas, samt lave egne listegreblågefræsninger, fræse paneler og udfræsninger til ledninger i samme. Men jeg vil også gerne fræse til en lang aluliste i midten af fronten af bordpladen (det er en anden opgave).
Nej, jeg har ikke en 1.000.000 til rådighed, så det må kunne gøres godt med mindre.
Jeg skal selvfølgelig øve mig en del gange, før end jeg går amok på en dyr bordplade.

Jeg vil også lige nævne, at jeg har sat køkkener op før, med et ret pænt resultat (synes jeg, he he).

Gode råd og forslag søges derfor

M.v.h.
Redfox.
Hej alle, Jeg er helt ny her, og een af mine... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skabeloner er noget man selv laver. er udgangs punkt for din fingersamling er at fingrene skal være ca lige så tykke som din bordplade. den brede tager du og trækker dit kopitillæg fra. dit kopi tillæg er afstanden fra dit not fræsejern ud til kopiringens yderkant. en 30mm kopiring med et 10mm not jern har et kopi tillæg på 10mm da 30mm (kopiringen) fratrukket 10mm (notjernet) divideret med to fordi der er spild på begge sider giver 10mm.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis