Kædesav kaput - ØV

Min Jonsered 2240 er død - tror jeg. På Aarhus Maskinværkseted, hvor den er købt for 1½ år siden, sagde de, at det var min skyld. Stemplet er ridset, kan de se, og de mener ikke der har været nok olie i benzinen. ØV
Jeg mener, jeg altid har været forsigtig og rystet og blandet,- men godt nok ikke med Jonsered-olie eller Jonsered -Benzin. Ingen garanti gælder, og saven er lige til at smide ud.
Hvad mener I - er det ikke en meget sart sav til 3000 kr, jeg har været dum nok til at købe? Hvad gør jeg - smider den ud?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du finder ud af hvad der er galt. skifter eventuelt cylinder, stempel og lejer.
Alt værktøj kan ødelægges hvis man ikke behandler det ordentligt.
Nu benytter jeg husqvarna (orange jonsered) og har aldrig oplevet problemer. men jeg kører også kun på færdigt blandet aspen benzin. Men jeg mener der er foreskrevet en olie af en ret god kvalitet hvis man selv blander. Hvis olien er billig vil den typisk også falde tilbunds i benzinen når den har stået lidt.

Jacob
Hej
Hvis man selv blander benzin/olie, må det ikke stå forlænge når det er blandet, så mister det sin smøreefekt. (det står og afblander, som det kaldes) og nej det hjælper ikke at ryste det.
Det er ligeledes supervigtigt, at bruge 2-t olie spec til kædesave, det er det eneste der dur.
Dermed ikke sagt det skal være Jonsred olie, der er helt sikkert andre fabrikater der dur...

Prøv evt at høre hvad reservedele koster, for at reperere den.
Jeg har gode erfaringer med
http://www.midtdjurstraktorlager.dk/forside

mvh jens
olie og benzin blanding i dunken den skal lige ryste lidt ind du hælder i motorsaven.
men det hænder med at bare griper dunken og hælder i saven uden vider.
og starter saven og stemplet sætter sig efter kort tids kæresel.!

men når jeg blander olie og benzin. er det grønne olie jeg bruger.
 (MOTUL 100% Tyntetisk 2T olie) i 2% blanding. jeg bruger den til knallerten
med autolube smøring.
jeg har også brugt det røde 2T olie til motorsaven.
og er blevet af prøvet på en knallert. >(suzuki samurai dm50)
hvor den køre med olie benzin blanding i tanken
og den kørte rigtig godt.

af hængige af olie type. i dunken med olie benzin blanding i.
når den har stået nogen tid så hville olien bundfalde.
når man hælder i saven uden at ryste dunken er der fare for mageret
blanding inden den næste tank der fyldes op.!
risiko for at stemplet sætter sig.!(river i cylinder).
Tak for svarene og de opmuntrende ord.
Jeg vil høre omkring, hvad en reparation koster, og så i fremtiden kun køre med Aspen (som jeg også har hørt godt om tidligere - burde have skiftet hurtigt, ØV).
Hvad bør jeg ofre på en reparation?
Skrevet af ole christiansen på 28 maj 2010 20:06
Tak for svarene og de opmuntrende ord.
Jeg vil høre omkring, hvad en reparation koster, og så i fremtiden kun køre med Aspen (som jeg også har hørt godt om tidligere - burde have skiftet hurtigt, ØV).
Hvad bør jeg ofre på en reparation?

Hvis oliepumpen ellers ikke fejler noget og resten af saven er gofin 1500-2000kr. men du kan for det meste godt selv skifte stumperne. jeg har en 353 og der fandt jet service manualen på nettet. og med den i hånden kan man næsten det hele selv. nogle ting kræver special værktøj.

Jacob
Annonce

Hej Jacob Antenne. Du skriver om en service manual på nettet. Hvor på nettet finder du den? Vil gerne selv give min egen ødelagte motorsav et forsøg. 


Surt show, jeg ville aldrig bruge 2000kr på rep. af den..du kan købe en ny 2245 for 2695kr. hvis det skal være en jonsered, jeg ville vælge en Stihl, men det er jo smag og behag.

Jeg blander selv, kører med 4% olie, ganske almindelig delsyntetisk fra texaco.

En anden ting du skal være opmærksom på, er om din sav kører for magert, det har de bestemt ikke godt af, ved fuld gas uden belastning må den gerne 4 takte lidt og det er også en god ting jævnligt lige at skrue tændrøret ud og kontrollere farven, det må ikke være Hvidt, men skal have en brunlig eller grå sort farve..

Hvidt tændrør er et tydeligt tegn på at motoren går får magert, bliver for varm og hvis man kører med motoren sådan holder den ikke længe..med erfaringen kan man høre om den går som den skal og ved korrekt brug kan en kvalitetskædesav køre i mange mange år..

Her har de tilbud på Jonsered

https://www.midtdjurstraktorlager.dk/

Jeg køre selv med 4% olie, ganske almindelig delsyntetisk fra texaco.

Man skal passe på med at motoren ikke køre for magert, den må gerne firetakte lidt uden belastning og det er en god ting at tjekke farven på tændrøret jævnligt indtil man bliver fortrolig med sin sav, det må endelig ikke være Hvidt, tydeligt tegn på at den køre for magert og bliver for varm, det holder de ikke til ret længe.

Hellere køre lidt for fedt end lidt for magert, en anden ting er at jeg ville vælge en Stihl hvis det var mig, men det er jo en smags sag..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis