montering af låger på højskabe fra Ikea

Hej.
Vi har til vores brygges købt 3 højskabe (217 cm), som står ved siden af hinanden. Herpå skal monteres låger, og til hvert højskab har vi købt 1 låge 125 cm høj og 1 låge 92 cm høj.
Men vi kan simpelthen ikke få lågerne til at passe. Vi har reguleret op/ned på beslagene, som Ikea anviser, men lige meget hvad vi gør, flugter lågerne på de 3 skabe ikke, så det ser frygteligt ud. Vi synes, vi har prøvet alt.
Er der nogen, der har erfaring med, hvordan man får sat lågerne på, så de passer til skabene og flugter med hinanden?
Ikea har monteringsservice, men vi er jo ikke interesserede i at betale for at få lågerne monteret, når nu det skulle være så nemt selv at gøre det.
Hilsen
Molash
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal først have rettet skabene op. I har åbenbart ikke passet på at de er i vinkel.
Derudover skal de rettes op hvor de står med passende kiler indtil de er lodret og vandret i vage. Frem med vaterpasset!
Først da kan håbe på at få lågerne til at passe.

Bent.
Tak for svarene.
Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke står i vater både lodret og vandret. Det plejer min mand at være meget omhyggelig med. Men det vil vi da checke.
Ligeledes skal vi vist checke, at 1 eller 2 af skabene ikke står på hovedet.
Jeg melder tilbage - formentlig først søndag.
Hilsen
Molash
Har lige sat 2 af samme slags op, og i skal være opmærksomme på, at den største af lågerne IKKE kan endevendes, selvom der er forboret i begge sider. Måske det er problemet - det har i hvertfald alt at sige mht. højden. Resten kan som nævnt typisk ligge i at skabene er ude af lod.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.
Vi har nu checket skabene og de er i vater og er ikke vendt på hovedet.
Til KJ: du skriver vi ikke kan endevende lågerne, vil det sige, at vi ikke selv kan bestemme om de skal venstre- eller højrehænges? Men kan det virkelig have betydning for, om lågerne passer til skabene? De forborede huller sidder vel på samme niveau uanset om det er på venstre eller højre side?
Hilsen
Molash
Annonce
Har lige monteret 5 højskabe fra Ikea - og "hygget" mig med justeringen, fordi forholdene gjorde, at skabene ikke kunne være helt i lod og vage

Start med de største låger. Sæt den midterste i, så den er "lige i øjet" - og er skabene lidt ude af lod/vage, skal du lave "det bedste kompromis" på denne låge. Alle andre låger sættes op ud fra denne. Som udgangspunkt skal den sideværts justering være centreret.

Du kan få flere "tilbageløb", hvis de indbyrdes mellemrum driller - men det kan man bedst se, når man har monteret flere. Hvis KJ har ret i sit udsagn, vil I også hurtigt kunne se det!

 - om ovenstående er den "autoriserede" montagemetode ved jeg ikke (tvivler), men det har virket for mig hidtil!

Held og lykke med det!

Mvh.

Jan R.
De store låger kan både højre-/venstrehænges - men der er top og bund på lågerne - hvis du forstår. Afstand fra kant til centerhul (fra hver ende) er forskellig - mål selv efter - så ser du hurtigt hvad jeg mener. Jeg mener faktisk at huske der er omkring 5-10 mm forskel, så det betyder meget.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi har nu checket, de låger, som er sat op, og du har ret, de store vender ikke ens.

Vi har ikke tid den første uges tid, men derefter skal lågerne vendes og justeres og mon ikke det så vil vise sig, at det ser flot ud. Det håber jeg. Ellers hører I fra mig igen.

Tak for hjælpen.

Hilsen Molash

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis