Løse klinker

Vores flotte nylagte klinker i vores store entre er blevet løse. Klinkerne er 60x60 cm. Hvordan fjerner man nemmest og bedst klinkerne, således at de kan genbruges igen?

Mvh Bettina



Vores flotte nylagte klinker i vores store entre er løse. Klinkerne er 60x60 cm. Hvordan fjerner man nemmest og bedst klinkerne, således at de kan genbruges igen?                                                         

Mvh Bettina

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke helt nemt. Men førsøg at skær fuge omkrigen de pågældende klinker op med en vinkelsliber (det støver og støjer!) eller en feincutter. Forsøg derefter at `dirke` klinken op med en mejsel el. lign.
Hvis ikke i kan fjerne alt det eksisterende fliseklæb kan i slibe klinken på bagsiden så den kommer til at ligge plan med de øvrige.
Kan man bruge sådanne nogle sugekopper til vinduer og lægge et træliste, der er lige så lang som flisen til at fordele slaget med og så slå mere eller mindre forsigtig med en (gummi)hammer? På den måde bliver der hevet op og til siden samtidig? Kan man tilføre noget kemisk til at opløse fliseklæben via de fjernede fuger?

Vores flotte nylagte klinker i vores store entre er løse. Klinkerne er 60x60 cm. Hvordan fjerner man nemmest og bedst klinkerne, således at de kan genbruges igen?                                                         

Mvh Bettina

Den første metode forstår jeg ikke helt :-)
Nej der findes ikke noget der kan opløse fliseklæberen.
hvis dine klinker er løse, gør det kun ondt værre at slå på dem. Så knækker de ihvertfald.
Det erlykkedes mig at tage een klinke op uden den gik itu. Og endnu bedre - de omkringliggende fik ikke kanterne skadet. Og det er faktisk lige så vigtigt. Køb en fugemejsel. Det er en ganske smal mejsel, prik nu forsigtigt med hammer og mejsel i fugen, stille og roligt. Når du har hul op den glittede overflade, banker du midten af fugen op hele vejen rundt. Færdig med det, går du tættere på klinken. Når al fugemateriale er banket op, tager du en bred tyyynd mejsel - eller bedre - et kasseret stemmejern og prøver at luske den ind under klinkekanten, slå l i d t - og håb.
Fliseklæb er fantastisk stærkt og kan kun slibes væk

 

Nu har jeg ligget på alle fire og fjernet fuger med en lille skruetrækker og spatel. Og det er sørmer lykkedes, at få dem fjernet uden det store svineri. Da fugerne var fjernet kunne jeg v.h.a sugekopper og bred spatel fjerne klinkerne. Ikke én gik i stykker!! Næste projekt er at fjerne klæber, hvilket vi overlader til en murer.
Tak for rådene, Bettina

Vores flotte nylagte klinker i vores store entre er løse. Klinkerne er 60x60 cm. Hvordan fjerner man nemmest og bedst klinkerne, således at de kan genbruges igen?                                                         

Mvh Bettina

Annonce
"Nej der findes ikke noget der kan opløse fliseklæberen."

Hvis man varmer klinken/flisen op til 600...700 grader, så slipper klæberen og du kan løfte flisen uden den går i stykker.

Bent.

jeg havde samme problem, (min klæber var noget bras) jeg brugte en vinkelslibertil fugen og resten fik jeg løs med en skruetrækker... problemet blev i øvrigt løst ved at bruge "den blå fra LIP" det er uden tvivl den bedste klæber jeg har anvendt til dato...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis