Male / Renovere trappe

Hey,

Jeg har en ca. 12 gammel fyrretræstrappe med klar lak, som skal renoveres. Planen er at male den hvid og herefter montere parket på trin, samt en afslutningsprofil på hvert trin.

Jeg har et par spørgsmål i denne forbindelse, som jeg håber i kan hjælpe med:

- Trappen er som sagt lakeret med klar lak, og ideelt set skal den males hvid. Hvilken maling bør jeg benytte, og er det nødvendigt at slibe den helt fri for lak først? Det bliver noget af et slibearbejde, såfremt det er nødvendigt...

- Hvor køber man et trappekompas (det hedder det i sverige) til opmåling af trin? Det er ikke lykkedes mig at finde det hos nogen byggemarkeder i Sverige endnu.

- Er der noget til hinder for at benytte almindelig gulv-parket til trappetrinene?

På forhånd mange tak for hjælpen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke nogen som har nogen tanker omkring dette?
Du kan købe nogle skinner til at monterer paket på trapper

Du skal vaske trappen rigtig godt med grundrens, og så matslibe lakken.
Fjern alt støv.
Mal den med en slidstærk maling Eks. uretanmaling.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis det er fordi din trappe svinger undervejs så den ene side er small
der hvor den sidder på posten og ude ved væggen hhvor den brede del af trinet er
har forskellige vinkler evt. to i hjørnet
så brug karton som du ligger på og streger op på og klipper til så det passer
så har du nogle fine skabeloner lige til at ligge på træet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Slib den grundigt igennem (behøves ikke slibe alt klarlak væk)
vask med grundrens.
Eftervask med rent vand (så sæberester forsvinder)
Grund den med en grundmaling.
Evt spartle hak osv ud. slib- Pletgrund

Også give den minimum 2 gange med en maling... Gerne 3.
Urethan maling kan bruges. Eller evt Allflex.
Men du kan også sagtens bruge en vandig acrylmaling. Den kan godt holde, hvis du gør grund arbejdet
ordentlig og lige lader den hærde ordentlig op en uge eller 2 inden du "sparker ind på" fodsparkne.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for input! - Mht. til trappetrin, så antager jeg at "skinner" kun kan benyttes såfremt det er en ligeløbstrappe, hvilket min desværre ikke er (Burde jeg have nævnt tidligere).
Jeg vil mene at skinner godt kan bruges på andet end vinkeltrapper, du skal "bare" finde vinklerne i hver ende på hvert trin. Og være meget omhyggelig med at save dem. Nusse arbejde

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også