Tag på carport/redskabsrum/værksted

Hej.

Jeg er ved at tegne og planlægge byggeriet af ny carport. Jeg er kommet til taget og beslutningen er kommet faldet på tagpap. Jeg har så følgende spørgsmål.
1. Er tagpap det rigtige valg? Taget få en hældning på ca. 20 grader.
2. Skal jeg bruge krydsfiner som tagplader, og hvilke dimensioner skal jeg vælge?
3. Hvordan med spær-afstanden?

Jeg havde tænkt at lave godt 1 meter i mellem hver spær, så det passer med størrelsen på rockwool. Er det for meget og skal jeg så gå ned på godt 60 cm for at det passer med bredden af rockwoolen.

Håber på lidt hjælp.

Henrik
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal lave 100cm fra kant til kant spær så passer det med at de fleste rockwool bats er 60*98cm (så presser isoleringen 2 cm)og montere en tagkrydsfiner i 21mm, nogle ville sige 18mm men tag 21mm den koster ikke meget mere, læg en regel eller plade stykke i ende samlingerne og skru det sammen.Husk 70mm luft imellem isolering og underkant krydsfiner.

Skal der godt nok være 70mm luft mellem tag og isolering - det synes jeg lyder af meget. Når spærrerne skal laves af 45x95mm reglar, kan jeg godt se det kommer til at blive presset. Så jeg må nok hellere finde noget andet at lave spær af.

Tak for det.

Henrik
95 reglter er heller ikke ret meget ved 20 grader og en meters mellemrum
tænk på snebelastning

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej
Hvis det er gitterspær, er 45 x 95 ok, men du skal købe spærtræ, i stedet for regler.
(regler er det affald, som ikke kan godkendes som spærtræ)
Jeg er selv i gang med en garage på 50 m2, jeg købte færdige 20 gr gitterspær, med et spænd på 5,9 m, så har man et godkendt spær, som forsikringen ikke kan brokke sig over, dessuden er færdig spær ikke voldsom dyre...

mvh jens
Jeg ved ikke om det er gitterspær jeg har konstrueret, men de kommer til at se ud som på billedet
http://i50.tinypic.com/1j411v.png

Og så lige et billede af hele konstruktionen.
http://i47.tinypic.com/505mrk.png

Det skal forresten også lige siges at jeg regner med at beklæde taget med tagpap. Er der nogle særlige ting jeg skal være opmærksom på, og er det "nemt" nok at arbejde med?

Henrik
Annonce
Hej
Ja det er gitterspær, måske skulle du overveje 2 extra skråstivere..
Hvor bred bliver bygningen?

mvh jens
din spærafstand afhænger af dimensionen på dit tømmer - så du skal finde rette sammenhæng. Hvilken bredde skal de spænde over? Det optimale når du skal have tagpap tag er at stille spærene pr. 81,3 således det passer med pladens længde på 244. Pladerne må ikke samles med lasker som foreslået ovenfor - denne løsning bruges kun hvis der er tale om undertag. Ved en afstand på 81 cm er 18 mm den helt rigtige plade. 21 mm er både for dyr og for tung og giver dybest set ingen mening at bruge.

Det vil givet koste omkring det samme at bestille spærene direkte fra fabrik - måske en smule mindre - som hvis du selv producere dem. Men det er ikke dyrt at få færdig fabrikeret spær. Alt andet lige vil det sikre at de er ens og du dermed ikke får problemer med et skævt tag. Men okay, hvis du er glad for at snøre spær op og skære tømmer kan man jo altid lave dem selv - men det er spild af tid når der er tale om gitterspær.
og jeps 70 mm udluftning er korrekt - hvilket igen ofte medfører at spærene bliver overdimensioneret således der er plads til isolering og udluftningsspalte
Bygningen bliver 3260mm bred. Er det for stor spændvidde? Hvis det er kan jeg evt. gå op til 45x120mm. Er det så nok?
Det bliver ikke noget problem med hensyn til isoleringen. Den skal jo ligge på det vandrette loft, så det kommer til at gå.

Hvor finder jeg evt en leverandør af færdige spær. Så vil jeg da prøve at høre en pris for at se om det kan betale sig. Men der er nu noget over at have lavet det hele selv.

Henrik
Hej
Du griber bare fat i den lokale tømmerhandel, så henter de et tilbud hjem på fabriksspær.

Mine spær som også er 20 gr, har et frit spænd på 5,9 m, de er af 45 x 95 træ.

mvh jens
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis