Gipsvægge for begyndere

Min kæreste og jeg skal (måske) bygge vores stue og soveværelse om. Vi skal fjerne en pap/gipsvæg og sætte en ny op et andet sted. Vi skal gøre det selv, da vi ikke har råd til at hyre en håndværker til det. Men vi har aldrig prøvet det før, men fået fortalt at det ikke er så svært. Men vi har brug for en vejledning til at gøre det og oplysning om, hvilke materialer vi skal bruge.

Jeg ved følgende:
Man skal bygge et skelet i enten trælægter af en slags eller stålskinner, beregnet til formålet - hvad er bedst/billigst? Og hvordan skal det konstrueres? Vi må ikke skrue skruer i gulvet, men gerne i vægge og loft - er det et problem?
Væggen skal isoleres afht. lyd, da det er imellem vores stue og soveværelse - hvad skal vi bruge som isolering: rockwool, ståluld (hedder det det? eller dobbelte vægge?
På skelettet sættes gipspladerne med isolering imellem - skal der bruges specielle skruer? Og hvor tæt skal skruerne sidde?
Når pladerne er sat på, så skal der bånd på (jeg ved ikke hvad det hedder, men det som dækker samlingerne) og der skal spartles - med hvad? Dernæst skal det tapetseres og males og have monteres fodlister - eller hvad?

Vi skal desuden have brudt den anden væg ned - men hvordan? Jeg forestiller mig noget med en hammer og en stiksav... Men hvordan får vi hullet pænt?

Endelig vil jeg gerne have et slag på tasken på, hvad det vil koste i materialer - væggen vi skal bygge er 3m bred og 2½ meter høj og væggen vi skal hive ned er samme størrelse.

Hvis nogen gider svare, så giver jeg virtuel kage for hjælpen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak skal du have. Fandt også selv nole gode links, da jeg fik søgt på det rigtige
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du vil lydisolere optimalt, skal du bygge to dobbeltvægge med mellemrum... Men det er nok ikke nødvendigt. Vil dog anbefale dig at sikre dig at den gamle skille væg står på gennemgående gulv inden du fjerner den, men mon ikke....

Det er slet ikke så svært. en god hobbykniv, koben, batteriboremaskine et par skruetrækkere, spartel, og nogle andre ting og du er godt på vej..

Du kan dog risikere at der er strøm i væggen hvis der er stikkontakter på den ene eller anden side, eller afbrydere... Så er det en helt anden sag.

Regn med 5000 ,- så tror jeg du har penge i rest, men der går jo nogle gipsplader, træ eller stålskinner osv.. maling lister og alt muligt andet... Det koster altid mere end beregnet..

Når du skruer den nye gipsvæg op i loftet eller i væggen, skal du nok sikre dig at du skruer ind i forskalling i væg og loft, da den ikke vil holde i gips alene....

hva bor du til leje siden du ikke må skrue i gulvet

men du kan bruge dobbeltklæbende tæpe på den del af skellettet
imellem gulv og lægte så er der da i det mindste styr på den

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også