Septiktank kemi.

Har et gammelt sommerhus, med en gammel septiktank, som er gået helt "i stå".
Vi bruger måske sammenlagt huset i 3 måneder om året, men med flere gæster i perioder.
Den tidligere ejer havde ikke haft behov for at åbne til brønden de foregående 14 år.
Kan rengøringsmiddel eller forkert papir "bremse processen"?
 Jeg har fået mange sjove forslag og teorier, bla. at man kan købe en slags orme eller mider til at hælde i tanken, at man kan smide en gammel død og halv råden høne i tanken, men hvad jeg finder måske lidt nemmere , at man kan købe noget kemi der nedbryder papir og andet, er der en med et friskt bud.......
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige netop kemi, skal du nok se helt bort fra, hvis det er det man bruger i campingtoiletter m.m. Disse midler fremmer på ingen måde den naturlige omsætning.
Man plejer at skulle tømme en septictank med jævne mellemrum for "dødt" slam, hvorefter "floraen" som regel blomstrer op igen.
Jeg kender godt myten med en død kat eller høne, men mener også at vide, at det har mere karakter af en skrøne end af realiteter.
I stedet for at dræbe din kat, kunne du købe et par kilo ompakket fars i et supermarked og lade det stå ude i solen et par dage, hvorefter du har det samme, hvis du er nervøs for at processen ellers ikke vil komme igang.
(Pas dog på, at katten ikke æder farsen, medens den "modner" )

Med venlig hilsen
ktm

 

Tror nok du har ret.....Men denne meget gamle brønd er uanset årlig tømning, ikke rustet til vores massive brug i weekenderne, det jeg søger er egentligt bare noget der kan forlænge "brugstiden" lidt, vi har en større ombygning/tilbygning klar inden sommeren 2012 og derfor også et nyt kloak system.
Det er den lokale maskinstation der står for tømningen i vores område og vi har da også haft brug for ham til tider, så set ud fra det, er det nok mindst en årlig tømning.
Sidst han sugede for os foreslog han en død høne eller lignende, som nok skulle "sætte skub i banditten", som han sagde.
Den "gamle" som boede her før, hentede avisen ved den gamle brugs forening hver dag undtaget søndag og hvad var mere nærliggende end lige at holde sig, til man var ved brugens toilet, jeg fornemmer at septiktanken var rigelig stor til ham og nok aldrig er blevet tømt før.
Rengøringsmidler kan helt sikket dræbe processen, kommer afløb fra hele huset gennem septítanken eller er det kun toilettet ? (I gamle dage blev andet spildevand ofte ledt udenom tanken, til egen nedsivning)

Det meste toiletrens kan anvendes med septitank uden problemer, men der findes produkter hvor det er fremhævet at det er egnet til brug med septitank, - det kunne du jo forsøge med.

Angående papir, så tag et stykke af dit normale toiletpapir og læg i et glas vand, - jo hurtigere det "opløses"/bliver skrøbeligt, jo bedre egnet er det til septitank.

Forskellen på papir ses tydeligt, hvis du tager et stykke Lotus køkkenrulle i et glas vand og et stykke Lotus toiletpapiret i andet glas vand, - køkkenrullen kan tages op i et helt stykke også efter et stykke tid, toiletpapiret går øjeblikkelig i stykker og opløses nærmest når du prøver at tage det op ved at løfte i kanten.
Husets kun to øvrige afløb ( køkken og gulvafløb) er sluttet på efter tanken, så det er nok ok, men jeg tror helt sikkert at du har fat i noget med det papir, det vil jeg straks forsøge.
Annonce
En anden sikker dræber er når folk lige vipper cigaretskoddet ned i kummen, en enkelt betyder selvfølgelig ingenting, men i større mængder så kan nikotinen virkelig være en dræber af den naturlige proces i tanken.
Jeg har engang hørt at en pakke tørgær skulle kunne hjælpe den igang.

Kommer du mere i kan den gære over

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 27 maj 2010 15:42
Jeg har engang hørt at en pakke tørgær skulle kunne hjælpe den igang.

Kommer du mere i kan den gære over



Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis