Nyt Tag - Inputs og gode råd modtages :)

Hej LDS Folk...

Skal til at ligge nyt tag på vores hus og ville godt ha' lidt indput i den forbindelse... Det nuværende tag er gammel, uden undertag og ikke dækket af forsikring så derfor har vi valgt at skifte det.

Har søgt på forummet og læst de forskellige indlæg, den fine artikel i Gør Det Selv bladet omkring nyt tag, med selveste Rene Koluda, og den PDF fil der hedder Tegl 36, men har stadig et par spørgsmål.

Det nye tag kommer til at bestå af.

Viking K13 Sort ædelengoberet tegl   (links til databladene)

Huntonit Undertag

Bygtjek Multi Tagfod

Rheinzink Zink Tagrender (loddet)

(Ved godt huset ikke blir så pænt med det sorte tegl, men vi vil have huset vandskuret og malet hvidt og synes derfor det vil stå godt til)

I dette projekt har jeg selvfølgelig allieret mig med en prof. tømrer som skylder en tjeneste for lidt EL arbejde, men vil jo gerne være på forkant og få andre idé end dem han måske lige har

Her kommer lige et billede af herligheden:

Skorsten blir væltet da den ikke er i brug og der er trukket kabler i den og det lille loft vindue bliver også sløjfet da jeg ikke kan se hvad den skal være der for, den bliver erstattet med et par 36W armature
Løsningen med tagrenden, der render ned over taget, havde jeg tænkt mig at lave et nedløb til og grave op, brønden ligger lige i forhaven som i kan se...

Men nok tekst, nu kommer jeg til spørgsmålene, omkring inddækning og afslutninger, kvisten bliver dækket ind i zink, men hvordan afslutter jeg den? Er ikke interresseret i den grimme løsning med inddækningen ind over taget. og det samme er lavet over entre'en

'

Skal jeg evt. kører undertaget op af kvisten?

Den bedste og pæneste løsning jeg kan komme på er, er noget jeg faldt over i galleriet.

Galleri LDS 1

Galleri LDS 2

Nu har jeg godt nok ikke sådan noget løst undertag, men kunne vel sagtens stadig lave løsningen og så bare tætne med noget bytolbånd?

Og så selve kvisten blir jo inddækket i zink og der kunne zinken vel bare gå ned til teglene fordi der er lavet den "zink-rende" under, som han har lavet i galleriet...
Eller hvad vil i foreslå?

Har også haft kigget på dette:

TacoDan Easy Form i Sort

Har været ude og købe:
Kridtsnor
Mursnor
Lang luftslange til sømpistol
en stak tømrerblyanter
tomstokke
Et fint sæt vaterpas
Et par gode hamre
Koben

Nogle ting jeg har glemt, som kunne være nyttige?

Men forslag og gode idér modtages med kyshånd :o)

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at dit tag vil løfte sig lidt når du skal have et undertag.

Opretning - uanset om det ser ud til at ikke være nødvendigt.

Ekstra isolering, insektnet i udhæng og vindspærre i skunken - allesammen ting der er mega træls at glemme.

Hvis du skal have huset vandskuret bør du i den sammenhæng overveje en udvendig facadeisolering - dette fordrer at der er udhæng nok på husets tag så der er plads til isoleringen - ergo er det er noget du skal tage stilling til inden du går igang.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu skal jeg jo ikke hakke på nogen meeen...

På det hus på billedet er der hulmur,så der bliver der ikke tale om isolering udv, jeg går udfra at insektnet, der mener du fuglegitter under den nederste række tagsten og under fodpladen kan lægges et snefangsrør, det giver også ventilation.

På siden af hus og kviste kan du udføre det med skjult rende i alu fra icopal og perform eller wakaflex i fronten af kvist, hvis du vælger huntonit undertag skal du have en banevare nede i tagfod og på siden af kvisten, jeg vil foreslå dig at lave rejsning på din kvist det passer bedre til huset og taget er sikkert alligevel af noget ældre zinck ligesom siderne, du kunne også beklæde kvisten i noget vedligeholdelse fri eternit eller hardiplank.

Hvad med en sav til den stakkels tømrer ;-)

Udvendig isolering, burde ikke være nødvendig, da der er hulmur, med isolering i

Og jeg er opmærksom på taget vil løfte sig lidt, men tak for input...

Der kommer selvfølgelig fuglegitter i... men vindfang i skunken hvorfor laver man det?

Med rejsning på kvisten mener du evt. dette? Kvist ?

Og en bette sav og sømpistol skulle der gerne være styr på hehe...

Mvh
Dan


Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Megasynd at lægge sortglaserede tagsten på det hus - og vandskure det for den sags skyld.. Jeg er ked af at sige det men jeg synes det er en lidt ærgerlig beslutning I har truffet.

Ud fra billederne lader det til at huset står i rigtigt flotte tegl og et rødt tegltag patinerer 100 gange flottere end et glaseret.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

El Sporto -> Nogen kan lide mor'en, andre datter'en

Men nu er det sådan min tømrer ikke kommer i weekenden og kunne godt tænke mig at få skudt de lægter på, men altså som jeg kan se i databladet skal der værer 366mm +/- 4mm i mellem hver lægte, men hvordan starter jeg? Kan jeg starte nede ved tagrenden ved kvisten? for det skulle jo gerne passe med den øvereste række, der under velux vinduet... er der en smart løsning eller tricks? :o)

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Annonce
Ja, det er helt sandt.. men her er det så min opgave at sige fingrene væk fra de små piger.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Du starter med at finde ud af hvor det nederste lægte skal sidde, dette klares enten via data fra producenten, eller ved at teste med en tagsten, tagstenen skulle gerne stå helt nede ved kanten at tagrenden og max. 1/3 ude i tagrenden.

Herefter måles du mellem overkant kip til overkant nederste lægte.

Dette mål trækker du så den afstand fra du har fra kip til placering af øverste lægte, denne oplyses også i vejledningen da denne svinger alt efter taghældningen, den er normalt 40-80 mm

Lad os sige tagfladen er feks. 628 cm lang.

Så tager du 628 / 36.6 = 17,16 tagsten
Dvs. der skal oplægges 17 rækker hele tagsten som strækkes lidt inden for grænsen.

628 / 17 = 36,94

Så er din lægte afstand fra overkant lægte til overkant lægte 36,94 cm så passer det perfekt til kippen, er huset skævt hvilket de tit er, udføres denne beregning for begge sider at huset.

Dine veluxvinduer skuller gerne sidde på et lægte for sig selv 100mm fra overkant til overkant over dine lægter til tagstenene, denne kan godt trækkes eller mindskes lidt, men skal velux vinduerne sidde i de eksisterende huller, kan det godt blive noget møg at få det til at passe med teglrækkerne, også må du lave en ny lysning indvendigt og rykker vinduet den smule.
Lige et tillægs spørgsmål... Kan se i Gør det selv bladet ligger du sådan en form for banevar? haloten fiberdug i bunden, men også i toppen? Hvorfor gør du det? Fordi det ikke passede med en huntonit plade? Jeg har nemlig ca. 10cm op til kip fra den sidste hele række huntonit plader, så dette kan jo ikke gøres fast med de clips... skærer jeg så bare en plade på ca. 20 cm og overlapper den sidste plade og lige sømmer fast i til der kommer afstandsliste på? Har nemlig os en rulle banevarer, da jeg skulle lave lidt indækning ved kvisten...

Kan det virkelig passe at den K13 kun har 366mm i mellem lægterne +/- 4mm det skriver de i databladet, men synes ik 4mm er meget at gøre godt med, da taget jo går langt ned, og jeg vil have det til at ramme med den række der løber tværs over ved den øverste tagrende... og når jeg prøver at ligge dem op på jorden, kan jeg rykke dem ca. 16mm.... er godt klar over at jeg sten sikkert ikke må rykke dem de 16mm jeg kan, men synes bare at springet derfra ned til 4mm er meget

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Det er fordi kippen ellers vil stå åben at vi lukker toppen med banevare også.

I toppen kan du bare skære en strimmel der passer.

+/- 4mm er okay, det er jo så 8 mm pr. tegl og ca. 20 mm pr. meter man kan flytte tagstenen, det kan normalt godt lykkedes, men når taget springer som dit tag, er det altid svært at få til at passe til nye tegl.
Smid et par gennemsigtige taglsten ind hist og her. 2 -3 steder. Man ser dem ikke. så har du lys altid. også når røret ikke dur.
Bare en erfaring jeg har gjort mig som antennemand.
Overvej mulighed for at ventilere loftet bedre eller isolere taget senere, nedefra. et sort tag bliver varmere end et rødt. også selv om det er glaseret.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også