Frekvensomformer til vandpumpe ?

 

Jeg har startet mit solfangeranlæg op og har monteret en ny pumpe, alt kører som det skal - men pumpen hyler alt tyder på at den leverer et alt for kraftigt pumpetryk.

Jeg kan godt lide at gå og eksperimentere lidt med sol energi, så jeg er glad nok for den kraftige pumpe, hvis jeg skal udbygge/ændre anlægget.

Jeg tænkte på om jeg kunne bruge en lille frekvensomformer til at nedsætte omdrejningerne på pumpen, motoren på pumpen er en et faset o,53 kw med 2800 omdr.

Kan man bruge frekvensomformer til en hver motor ? eller skal motoren være forberedt for det ?

Hvilken omformer skal jeg kigge efter ?

De bedste hilsener

Italien Finn


 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

Jeg har startet mit solfangeranlæg op og har... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Finn,

Jeg synes du skulle se på de styringer fra Østrig som laves af "Technische Alternative" - Se www.ta.co.at/en

Jeg har selv købt deres topmodel, men de har simplere modeller også.

Nogle af dem kan styre f.eks. pumper og blæsere så de kører på lavere hastighed. Du kan stille dem så pumpen starter langsomt men gradvist øger hvis forskellen i temperatur bliver højere. Dermed er pumpen en slags variabel termostat, som sørger for at holde en optimal pumpehastighed som både sparer dig strøm, slid på pumpen mens den optimerer systemet.

Den jeg har købt kan det, og meget mere til, men der er meget simplere modeller i deres program, jeg ved dog ikke hvilke af dem der har variabel pumpehastighed indbygget (se deres internetside).

Det er vigtigt at vide princippet i systemet, for det virker kun med almindelige simple AC pumper, f.eks. en almindelig grundfos cirkulationspumpe.

Pumper der har indbygget automatik for at styre flowet slår kolbøtter hvis du prøver at styre dem på den her måde, så det skal man IKKE. Styringen gør det nemlig sådan at den skærer nogle af sinusbølgerne ud før den sender dem videre til pumpen/pumperne. Det bevirker at pumperne kører langsommere, og en almindelig grundfos pumpe kan kørers i hastigheder fra 1/10 til 1/1 i 30 steps.

Der er meget mere info om dette på TAs internetside, men der er også en utrolig god forklaring på www.vvfs.dk. Du kan f.eks. starte her: VVFS Hvad-bruges-det-til

Jeg har lige været inde og se hos TA, og jeg tror den der hedder ESR31-D er den billigste styring som kan styre en AC pumpe i trin alt efter behov, se ESR31-D.

Den kan også en del andre ting, og alt efter hvilken styring du allerede har (brugt penge på) kan du jo overveje at lade den her styre showet.

Hvis du tænker dig at udvide senere, kan du se på topmodellen, men så er du oppe i flere hundre EUR for styringen. Til gengæld så har den et utal af ind- og udgange, kan styres via nettet (hvis man køber f.eks. bootloader modulet til), eller endda SMS (også ekstra modul).

EVR1611 og tilhørende bootloader OG simuleringskredsløb er den jeg har købt, men jeg er endnu ikke nået til at installere den ... men mit system bliver så omfattende at jeg kommer til at få brug for det meste af hvad den her styring kan.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Man skal ikke skue... Man kan lave en så flot hjemmeside, at alle tror at det er en verdensfirma for 3000 kr. Og hvad værdi har sådan en? Og meninger om vvs-eksperten er MEGET delte.
http://www.energicentret.com/index.php?page=shop.product_details&category_id=1&flypage=flypage_new.tpl&product_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=14&vmcchk=1&Itemid=14
hjemmesiden der var angivet var ikke VVS elksperten
vvfs.dk varmt vand fra solen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis