Fundament på 1870'er hus

Jeg overvejer at investere i et nedlagt landbrug fra 1870. Huset er umiddelbart i fin stand, alderen taget i betragtning, men det står på et gammelt fundament af sylt sten.
Er der nogen herinde der har erfaringer med den slags huse/fundamenter?
Overetagen er ikke udnyttet på nuværende tidspunkt, hvilket jeg påtænker hvis jeg køber huset. Dog er jeg usikker på om fundamentet kan bære nye spær, tag og alt der hører til en udnyttet overetage.
Der er ikke bemærkninger til fundamenter i tilstandsrapporten, og ingen problemer med fugtindtrængning.
Er godt nok selv uddannet bygningskonstruktør, men har ikke den store erfaring med den slags huse, og sikker pt. i et job som projektleder i en El-virksomhed, så ingen hjælp at hente der.. Håber i har et par gode råd

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen ide om det, men sjovt nok bor vi i et nedlagt landbrug fra 1870. Underligt, nå men vores overetage blev lavet i 1980 og der er eternittag på. Det holder fint.

Den eneste ulempe er væggene som er lavet i ler indvendigt. Så der popper ogger ud.... Derfor har vi fjernet en del vægge og muret nyt op. Derudover falder der lidt puds af ydermuren hvert år, men taget alderen i betragtning klarer vores gamle dame sig fint...

Fik sandblæst en hel side et år og vandskuret igen, det hjalp.

Men det vil da helt sikkert være godt med nyt tag. Tror sagtens det kan bære noget gips osv. Men jeg er ikke sagkyndig..
Min fornemmelse er også at det kan bære det, men overvejer om en ingeniør kan lave en beregning på fundamentet. Tror bare det er vanskeligt, da det jo er uvist hvad fundamentet egentlig er opbygget af. 
Men det er fint med lidt feedback, skal nemlig ud og se det igen i dag, så nu har jeg da lidt mere der skal kigges på. 
Huset er efterisoleret indvendigt, og ved at der har været afskalning af puds udvendigt, men som du skriver, er det nok meget normalt. Tak for svaret:-)
Normalt brugte man loftet til at lægge det tærskede korn til tørre på. Det blev så jævnligt "kastet" for at det kunne tørre bedre.
Jeg tør godt holde en kop god øl på, at der i tidernes morgen har ligget et mindst 30 cm tykt lag korn over det meste af loftet som man brugte af hen over vinteren.
Jeg vil mene at vægtfylden på korn ligger på 0,7.

Sært nok var man plaget af en del mus i de tider.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har ingen ide om bærevne til en ny 1. sal, men hvis man en dag vil etablere nye gulve med gulvvarme og masser af isolering under, - bliver man så ikke nødt til at understøbe en ny sokkel på huset ??

Hvis ja, - så skal man lige overveje om renovering af gulve indgår i ens fremtidige planer for huset, - for understøbning for at etablere ny sokkel er vist noget af det mest tidskrævende og trælse arbejde der findes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis