9 watt forstærker på bilbatteri?

Jeg er som altid ved at bygge et nyt og bedre roskildeanlæg. Jeg dog gået væk fra bilradion, da den bruger for meget strøm, men har så fået et nyt problem: jeg ved ikke særligt meget om, hvordan elektronik virker, når det ikke er bygget til at virke sammen.

Jeg har en lille Sonic Impact t-map forstærker: www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Denne ville jeg så gerne trække fra et bilbatteri. Normalt kører jeg den far 8 AA 3000mA batterier (altså ganske almindelige batterier, som dem der bruges i gamle diskmænd, walkmænd o.l.)

Jeg er så i tvivl om:
-Den overhovedet kan tåle det?
-Hvad skal der på af sikring ift.ikke at sprænge batteriet (som ved en normal bilradio)?
-Kan man lave en sikring, så man ikke brænder forstærkeren af, hvis man sætter polerne forkert? (der er ingen indbygget sikring).

Hvordan er det derudover, at man regner levetiden ud? jeg har et batteri med 75 ampere timer.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er så i tvivl om:
-Den overhovedet kan tåle det?
-Hvad skal der på af sikring ift.ikke at sprænge batteriet (som ved en normal bilradio)?
-Kan man lave en sikring, så man ikke brænder forstærkeren af, hvis man sætter polerne forkert? (der er ingen indbygget sikring).

1: Den kan godt tåle det
2: Sikring: 1,6 A træg
3: Du kan sætte en diode i serie med ledningen

Den bruger vel omkring 1 A, så du kan køre omkring 30 timer (det er en dårlig ide at aflade et batteri 100%).

MvH,

Bent.
Hej Bent

Tak for svaret, jeg må dog lige spørge ind til det.

Sikringen på 1,6 a er vel denne: http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H15340

og det er vel så ligegyldigt om den sidder på + eller - siden af forstærkeren ift. batteriet!?!?

Dioden, hvad gør den? og er det også ligegyldigt hvor den sidder? sikre den noget, eller viser den bare, at der er strøm på?

mvh

Kjartan
Sikringen er almindeligvis en 5 x 20 mm glassikring i en holder som kan monteres på batterikablet.
En "diode" betyder ikke nødvendigvis en lysdiode/LED. En diode er en ensretter, som sikrer at strømmen kun kan løbe i én retning.

Jeg kan se at du har postnummer 2200. Hvad med at besøge Brinck Elektronik i Frederiksborggade? Jeg er sikker på at de kan hjælpe med begge dele.

MvH,

Bent.

Sikringen skal sidde på + ledningen, så tæt på batteriet som det kan.
@ Bent:

Du siger at: "Den bruger vel omkring 1 A, så du kan køre omkring 30 timer (det er en dårlig ide at aflade et batteri 100%)"

Nu faldt jeg lige over en formel på Wikipedia: V= W/A dvs. A= W/V altså: 9 watt / 12 volt = 0,75 amp.

På et batteri med 75 ampere timer, burde det så ikke i teorien kunne køre i 100 timer?

Og tak for hjælpen forresten... og jo jeg handler generelt også i Brinck, og selvom de er utroligt fornuftige og hjælpsomme, er det nu meget rart lige at have en ide om hvad man planlægger først.

@MeTric: også tak for hjælpen til dig naturligvis
Annonce
"Nu faldt jeg lige over en formel på Wikipedia: V= W/A dvs. A= W/V altså: 9 watt / 12 volt = 0,75 amp."
Det forudsætter at din forstærker er 100% effektiv, hvilket ville svare lidt til en evighedsmaskine.

Som jeg skrev, bør du ikke aflede dit batteri 100%, længere ned end til 2/3 ville jeg ikke gå, derfor mit skud på 30 timer.

Bent.

Nu har spørgsmålet om at bruge en kondicykel til batteriopladning jo været diskuteret i en anden tråd.
Hvad med at opstille 10 kondicykler forsynet med generatorer, som festivalgæsterne - mod betaling forstås - kan benytte?
@Vile:

Det lyder da som en noget omstændig og dyr løsning, selv om det naturligvis altid er sjovt at se på fulde mennesker cykle, også på en kondicykel... en kondicykel på en festival har det desuden helle ikke med at fungere som særligt "vedvarende energi" ... jeg har dog overvejet at tage nogle solceller eller en lille vindmølle med, men det er nu mest for gimmic'en i det ;-)... det er sgu nemmere bre at have et par gode stærke batterier med, og så et set-up, der bruge så lidt strøm som muligt
Nå ja, ti stk. er måske lidt rigeligt.
Og ja, det kunne da ellers være et festligt syn.
Hvis du kigger efter batteri skal du have forbrugsbatteri.. AGM kan tåle at blive afladet til 50 % og det vil i det tilfælde at du har et 75 batteri kunne trække 37,5 ah
Hver gang man aflader et batteri for meget (sådan lidt firkantet forklaret) halverer du antal gange det kan oplades..
Men volten falder jo også i takt med du bruger strøm..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis