Udskifte bundstok i træjolle

Jeg er godt igang med klargøring af min træjolle men må desværre erkende at en af de bunstokkene i båden ikke har det så godt mere. Den kan nok godt holde denne sæsson med, men jeg kan vel lige så godt få gjort noget ved det med det samme.

Jollen er lavet "lærk på eg", men hvad er lærk og hvad er eg? Har en formodning om at køl. bundstokke og spanter er eg, og bordene er lavet af lærketræ... men må indrømme  jeg aner det ikke :-)

Håber det er en fagmand der kan fortælle mig hvilken træsort jeg skal have fat i til en ny bundstok.

Når nu jeg kommer så langt og har fået snekereret den, hvordan fæstner jeg den så i skivet. Kan man gøre det med nogle rustfri skruer udefra og ind, der derefter proppes osv. eller er der en mere "rigtig måde"?

Mvh.
Thomas

Venlig hilsen

Thomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lærk er klædningen
Eg er spanter/køl/svøb mm.
Normalt er den sømmet til bordene, eller rettere omvendt. Men du kan godt bruge rustfri skruer. Der er ingen grund til at proppe, bare undersænk, så hovedet er plant med bordet.Husk et bore for i bundstokken og gnid gerne lidt sæbe på skruens gevind. ( bivoks er bedre, men hvem har lige det ? ) . Køb skruerne ved bådhøkeren, ikke Harald Nyborg.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svaret :-)

Venlig hilsen

Thomas

Hej
Som et suplement til det Lynæs skriver, vil jeg anbefale A4 rusfri skruer frem for galvaniserede båd spiger, ikke fordi det ene holder bedre end det andet men alene af den grund man ikke skal bruge en hammer. Slagene kan godt være lidt hårde for en gammel båd, men så opdager man selfølgelig problemerne!!
Normalt sætter man en skrue midt i planken og en i "overlappet"
Til at finde faconen på bundstokken bruger man normalt et bundstokslod som ses på lynæs hjemmeside, man kan evt. selv lave et.
Og så skal der også en bolt fra kølen og op igennem bundstokken. enten boret hele vejen igennem og lukket med diverse propper, eller en gevindstang(A4) der bores 10 - 15 cm ned i kølen med et LIDT for lille bor sådan at stangen skærer et gevind i træet (så hullet må heller ikke være for lille) og et hul med lige netop frigang, i bundstokken, så delene kan spændes sammen.
Held og lykke med projektet.
Jørgen
Ja det blev jo ikke lige til så meget sidste år (da jeg skrev indlæget)... til gengæld fik jeg sejlet en del. Men i år har jeg besluttet at bundstokken skal skiftes.

Jeg har pillet den gamle ud og slået resterne af de gamle spir ud af bunden. Ud fra den gamle bundstok har jeg snittet i ny i et fint stykke egetræ. Den ser faktisk ud til at passe lige så godt som den gamle.

Der der dog, lige som da den gamle sad i båden, ca. ½ cm frigang mellem bord og undersiden af bundstokken. Træet har vel langsomt arbejdet sig ud efterhånden som de rustne spir har sluppet.

SKAL jeg have tvunget bordne helt ind til bundstokken? eller er det ok med lidt frigang? Kan forestille mog at det er et temmeligt stort pres på, og er usikker på om jeg kan.

Har købt nogle 6 cm rustri A4-skruger, men en anden bådejer har foreslået at sætte bolte hele vejen fra ydersiden af bordne til og gennem bundstokken for bedre at kunne stramme det op. Er det efter bogen.. eller?

Til sidst... skal jeg smære noget i forboringerne når jeg når der til? Og skal der noget "klister" eller lignende mellem bord og bunstok indenbords?

Hilsen Thomas

Venlig hilsen

Thomas

Du skal ikke tvinge bordene ind til bundstokken, bundstokken skal passe til bordene, ( ikke så let )

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Som lynæs siger det skal passe, du skal ikke tvinge noget som helst nogle steder hen

Jeg går ud fra at din jolle er klinkbygget (plankerne ligger med overlap), hvis det er tilfældet er ligger jollens styrke i skallen, dvs bordene, spanter og lignende er der kun for at stive konstruktionen af.

Nå nu for rent faktisk at komme med noget fornuftigt.

Det vil ikke være hensigtsmæssigt at bolte noget fast, det er ikke nødvendigt eller ønskeligt da bordene ikke kan bevæge sig og du derfor ødelægger bådens mulighed for at absorbere stød og lignende ved at give sig langs bordene (det med klister ligeså).

Isæt skruer udefra, prop huller, slet af, slib og overflade behandl'

så skulle den potte være ude

ps her lidt billeder af mit vinterprojekt så kan du jo bedømme om jeg er fuld af gas

Jolle

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis