Vandhul / Dam

Hej Alle.

Jeg håber nogle har erfaringer med flg.

Jeg har en grund, der lider under højt grundvand. Specielt et sted er det rigtig slemt. Jeg har tænkt på om jeg kunne udnytte dette til at lave et vandhul og på den måde "trække" noget af grundvandet derover, fra resten af grunden.....min tanke er at vandet naturligt ville trække over i hullet, da der var plads og at det ligger lavest på grunden....

mvh

Morten

mortenbak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten,
Er præcist hvad jeg har gjort. Og det virker. Ihvertfald her, hvor grunden skråner let ned mod dammen.
Jeg begyndte med bare at grave et hul med spaden. 30x30 cm og så dybt jeg nu kunne. Ventede et par dage og så at hullet var næsten fyldt med vand. Herpå steg ambitionerne og 3-4 kvm blev gravet ud i hånden. Allerede samme år såes både frøer og salamandere, til stor fryd.
Senere graveredes større og dybere med minigraver og "søen" er nu ca. 15 kvm og 60-80 cm dyb. 2 gange på 10 år har den været tørret ud i august, men livet vender hurtigt tilbage, OG den fungerer som effektivt dræn for den omkringliggende urtehave.
Nu er der vist noget med at den slags skal anmeldes til den store og meget dygtige kommune....men det gør jeg nok, når jeg får tid.
Hej Skoven.

Tak for dit svar - det var lige præcis, sådan et svar jeg havde håbet på

Jeg vil fluks begynde at planlægge. så ved jeg hvad sommeren skal bruges til.

Har du gjort noget udover at grave et passende hul ?

Jeg tænker på om siderne skal forstærkes eller lignende ?

...kommunen ???? er de ikke snart nedlagt eller underbemandet allesammen ? Det ville næsten være synd at bebyrde de stakler yderligere

Mvh

Morten

mortenbak

ja skynd dig nu at leje den store dozer og få noget
jord skubbet sammen til den gravemaskine du også har lejet
så de to dumpere der holder i indkøslen kan få noget at bestille

du skulle jo nødig gå ned på grejeteller grave af flere omgange

siderne bliver tilpasse hvis du laver hældningen imellem 30 og 45 grader
så frøer og andre dyr kan komme op igen

lav dog den side der vender imod hus/terresse med lille hældning
det første stykke sådan så det visuelt fra hus/terrasse ser pænt ud
sørg for at få lavet en hylde under vandet hele vejen rundt
hvis du skal have planter i overgangen mellem vand og jord

der findes en bog om det at have vand i haven
den kan du nok låne på biblioteket der står alt det du har behov for at vide

god fornøjelse  håber du tager nogle billeder undervejs
og viser dem her på LDS

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej Morten,

Udover at grave som en gal, så har jeg absolut intet gjort. Heller ikke lavet "opgange" til frøer m.v. Dvs det første år lagde jeg vist et bræt....mest af hensyn til f.x. pindsvin som måtte plumpe i.
Siderne er stort set lodrette (og ikke forstærkede...det som ville skride, fik lov), men vegetationen som nu vælter ud over kanten virker fint som klatrestativer.
Vedr. beplantning, så var søen kun i sit andet leveår, da dunhammer og flere andre typiske vandplanter indfandt sig...til kæmpe overraskelse. Det var ikke sket i en kunstig sø med plastikbund, tror jeg.
Iøvrigt passer den sig selv. En gang om året "luges" den for det værste...dvs primært dunhammer og rådnende nedfald af blade m.v. Jeg bruger et greb for ikke at forstyrre bunden for meget. (waders og en ubændig lyst til at blive sølet ind, kan anbefales!). Da den drænes naturligt er der ingen problemer med alger o.l. Vandet er i reglen klart...nogenlunde! Ihvertfald klart nok til at livet deri kan følges. Men det afhænger jo nok en del af jordbundsforhold.
Det skal siges, at jeg fra start ikke ville have en pryddam. Naturen måtte selv gøre det til en pryd...og der gik overraskende kort tid.
Først sidste år tillod jeg mig at kyle lidt krebseklo i...mest fordi naboen havde nogen i overskud. Og i år røg en nøkkerose samme vej. Men ellers er der kun hvad måtte være drattet ned fra himlen.

Breden: Jeg slår græsset rundt om søen. Til ca. 20 cm fra kant. Evt. træer fjernes. Det er det.

Med tiden skal den være større, men det ville kræve en rendegraver, og den må vente med at få adgang til den del af haven ikke længere skal bruges som køkkenhave.

Spørg bare videre.....



Jeg vil lige sige et ord eller to om MYG!
Det KAN jo forekomme at beboere kan være lidt ømskindede i tankegangen om sligt!

Det første år var vi ved at svulme op til Michelin-mænd (m/k) af myggestik! "Søen" var jo een stor rugekasse!
Det følgende år...og alle år derefter har guldsmedelarver og larver af vandkalve...rygsvømmer og hvad ellers måtte være i det store hele elimineret forekomsten af myggelarver.
Istedet har vi flotte guldsmede på patrulje i haven :-)

Annonce
Hej Skoven.

Det er "SPOT ON" det dér Fuldstændig som jeg i mine drømme forestiller mig - ingen prydhave her... bare slå græs...

Jeg bliver jo nødt til at prøve at grave allerede i denne weekend.

Jeg stiller helt sikkert flere spørgsmål undervejs OG jeg vil da prøve at huske at billeddokumentere det til eftertiden.

Tusind tak indtil videre.

Morten

mortenbak

Ja MYG det kan du godt bilde mig ind.... MEN vi er allerede godt rustet mod den berygtede KULHUSE-MYG. Den skåner ingen !!! Måske, vi endda på sigt får gjort kål på dem, med guldsmedepatruljer

Ellers har vi et MEGET stort lager af JUNGLEOLIE fra kanoturene i sverige - det plejer at virke....

Morten

mortenbak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis