udenbords motor på en Vega 27

Er der en behjertet som ved noget om at montere en påhængsmotor på en Vega 27. Den er nu uden stævnrør, som er defekt og skrueakslen er afmonteret motor og taget ud. Jeg overvejer at sætte en påhænger på, da motoren, en Albin 21, 2 cyl. 12 HK er den oprindelige motor fra 1972 og vist nok har set sin bedste tid.
Jeg forestiller mig en 9-12 HK 4 takter, med selvstarter og strømforsyning, monteret på agterspejlet.
Jeg bliver glad for alle inputs.
Venlig hilsen
BWN

BWN

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjae, er det ikke bare et spørgsmål om at finde en langbenet motor til rimelige penge og så ellers montere et påhængsmotorbeslag med en hæve sænge funktion på hækken!

Smut en tur omkring lystbådhavnen og se på hvad der er af beslags og gerne på ophalerpladsen hvor du nok kan komme tættere på og studere detaljer...

Måske skal der lige et par indvendige forstærkninger til for at det virker. Men jeg mener det burde være rimelig enkelt.

Jeg tror fint du kan nøjes med en 6-8 Hk motor.

Det optimale er at du har fjernstyring på motoren, så du lettere giver gas og bakker osv.
Masser af både sejler med påhængsmotorer, og adskillige af disse er med snorestart og hvor der gives gas med håndtaget.. Så din løsning kommer jo til at ligge i topklassen....

Venligst Njord :-)

MVH Njord
Skal den sidde i et beslag så lav en stor og kraftig plade på indersiden af båden så det hele ikke sidder og vobler..
9.9 hk er udmærket.. men få lige en til at regne skruestørrelsen ud.. typisk er skruen for stor til sejlbåde

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Men har du kontaktet Vega klubben?
De har også et forum hvor du kan starte spørgsmålet og sikkert få helt relevante hints!

www.albinvega.dk

Venligst Njord :-)

MVH Njord
Husk at lave mulighed for at få motoren godt ud af vandet. Der er fare ved ankring i bølger, hvor hækken løftes og sænkes og sænkning kan medføre at vandes slås op i motorbenet, og så er det slut med den motor, se evt. folkebådens eller grand olds system.
Alt andet lige, er en indenbords langt mere komfortabel at bruge.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja.. og en ny påhængsmotor koster også rimeligt meget.. ellers kan man købe brugt og så ved man ikke hvordan den er behandlet..

Det er det eneste billede jeg lige kunne finde.. Havde jeg pengene havde vi indenbords motor

Fra Maxi 77
Dette er et billede fra da vi købte hende.. jeg har efterfølgende sat en dobbelt så stor plade på indvendig fordi hele hækken voblede når vi sejlede

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den gamle Albin 21... er det en diesel eller benzin?

Hvis det er en AD21 diesel fra 72, må du meget gerne lade være med bare at smide den ud, den vil vi gerne hjælpe dig af med...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis