Loft i vådrum ??

hejsa jeg skal ha sat gipsloft op i et nyt badværelse. men er kommet i tvivl?? skal man bruge vådrumsplader i loftet?? de kan jo sagtens komme i kontakt med vand over brusekabinen, hvad gør man normalt?? det bliver kun 1 lag gips, lægtes på 300mm, det skulle være godkendt. mvh. Michael

selv gjordt er velgjordt

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ville være et rigtigt fornuftigt træk da varm fugtig luft stiger op. 1 lag gips lyder ikke helt optimalt. men hvis du kan nøjes med at bruge en plade er der vel ikke noget i vejen for den løsning.

Jacob
der er ikke noget problem med at bruge et lag gips i loft. Det er jo ikke gipsen, men dampspærren, der skal standse fugtvandringen (hvis naborummet har lavere temperatur end badeværelset).
Men brug endelig vådrumsgips og rigelig forskalling, så du ikke får hængende lofter.
Du skal bruge vådrumsgips, vådrumsspartelmasse, vådrums vævlim osv.... Så vidt jeg ved... Har lige selv lavet det for 3 uger siden...
Der kan IKKE benyttes vådrumsgips på loftet, med mindre der er under 2 meter til loftet, eller det er skråvægge vi snakker om.

Er det alm. vandret loft så er der ingen krav til vådrumsgips, og faktisk heller ingen fordel ved at benytte det, det er tungt og besværligt at skære til, koster det dobbelt i gips og skruer, og kræver mere arbejde ved spartlingen, da de hårde gipsplader lavet en "grat" når der skruer skruer i pladerne.

Derfor 1 lag alm. gips på loftet, monteres på høvlet forskalling pr. 300 mm
Damspærre hvis det er loft op til uudnyttet loftum hvis ikke kan denne udelades.
tak for svarene,

jeg havde ikke tænkt på at vådrumsgips var mere bøvlet at arbejde med, så dem bruger jeg på et nyt gæstetoilet i stedet, og sætter alm. gips op i stedet på loftet.

jo efter kravene skulle det være nok med 1 lag gips, ca 1/3 del af rummet er under en uopvarmet skunk, der er det isoleret med 300 mm, og resten med 100 mm, der er monteret damspære, og isolering bundet op med 3mm hegnstråd og 22x100 mm forskalling pr. 300 mm. så alt skulle være opfyldt efter lovens krav, men var bare i tvivl om gipspladerne.

men hvordan taper man damspæren bedst fast til væggen, så den lukker tæt ??
jeg havde overvejet om man kunne køre membranen med båndet rundt i kanten til at holde det tæt ?

mvh
Michael

selv gjordt er velgjordt

Annonce
Det kan enten fuges tæt til væggen med folieklæb, eller sættes tæt med bitylbånd mellem væg og folie.

Det nemmeste og billigste er helt klart bitylbåndet hvis væggen er rimelig fast i det, ellers ville jeg benytte en folieklæber til det.
Jeg har tænkt mig at lave nye trælofter og i den forbindelse skal jeg skifte dampspær
dvs ned med gammelt loft og alucraft 
dernæst op med dampspær og forskalling jeg har fået at vide at der skal monteres gips under træloft pga brandsikkerhed.
dernæst forskalling og så træ loft??
eller er det forkert?


Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Ja, det er forkert.

Tag lige og start en ny tråd. Dit loft har jo ikke noget med vådum at gøre!
hvem siger det ikke er vådrum??

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis